Sis cotxes de platja que van fer història

En recordar els cotxes playeros no podem evitar fer un viatge al passat, als anys del boom turístic, quan aquests models desenfadats acolorien els nostres ports i platges. Aquests vehicles estiuencs van néixer en els anys 50 a Estats Units i una dècada després van arribar a Itàlia, un país amb quilòmetres de platges i una forta indústria automobilística. D'aquesta combinació van néixer uns cotxes senzills amb seients de plàstic o vímet i petits envelats per parar tímidament els rajos solars. El desembarcament a Espanya es va produir en els anys 70 coincidint amb el ‘Spain is Different’ i amb modestes adaptacions, com no, del 600 a uns usos més lúdics que utilitaris. Vegem ara quins van ser els playeros que van fer història i que a l'estiu, de vegades, encara es poden descobrir en algunes platges del nostre país.

Ghia Jolly. El playero més famós dels anys 60 va ser el Ghia Jolly, que es va fabricar entre 1957 i 1966 sobre la base mecànica dels populars Fiat 500, Fiat 600 i fins i tot del Multipla. Aquest model estiuenc va conèixer diverses interpretacions i va tenir una elevada producció. El seu nom, Jolly, és com es coneix a Itàlia a la carta comodí de les baralles de póker. D'aquesta manera, aquest cotxe volia ser un alegre i bromista company amb el qual anar a la platja. A la seva ombra, a Itàlia van sorgir infinitat de models playeros com el Multipla Eden, el Fiat 500 Tilly, el Savio Spider o el Jungla.

Citroën Méhari. El Méhari era un automòbil de baix cost descapotable produït per Citroën entre els anys 1968 i 1988 amb la base del mític 2CV, una carrosseria de plàstic, i el mateix motor gasolina bicilíndrico de 602 cc que propulsaba al 2CV. El seu practicidad i facilitat de maniobres va seduir a l'Exèrcit francès, que va adaptar el model amb un sistema de tracció total que li va permetre circular per tot tipus de terrenys. La marca francesa ha anunciat recentment la tornada del Méhari. Això sí, adaptat als nous temps i als nous paràmetres de sostenibilitat: el nou Méhari serà 100% elèctric.

Mini Moke. Aquest petit vehicle d'origen militar britànic fabricat per Austin Mini des de principis dels anys 60 es va passar a l'univers playero a partir de 1964 amb una versió civil molt més divertida. Fins a 1968 es van produir més de 14.500 unitats en el Regne Unit, 10.000 més a Portugal i altres 26.000 a Austràlia. Habitual de les costes portugueses, a Espanya no van ser molt habituals –amb prou feines es van importar algunes unitats. Authi, la llicenciada espanyola d'Austin, va fabricar una versió basada en el Morris 1300, que els anglesos van batejar com a Ruc, però que no va tenir ni èxit ni continuïtat.

Volkswagen 181. Aquest model, també conegut, com el missatger, inici la seva producció en 1969 amb destinació policial i militar. No obstant això, ràpidament es va convertir en el vehicle favorit per als amants de la caça i de la platja gràcies a la seva lleugeresa, les seves dimensions compactes i a la seva tracció total. El 181 era un petit descapotable que amb prou feines pesava 900 quilos. A Alemanya es va conèixer com Kurierwagen (el missatger); en el Regne Unit, com Trekker; a Estats Units, com The Thing, i a Mèxic i bona part d'Europa, com a Safari.

Renault Envolto. A la marca francesa sempre li han agradat els vehicles playeros. Entre 1970 i 1987 Renault va fabricar diferents versions del model Envolto, basat en la plataforma del popular Renault 4, un cotxe que només pesava 645 quilos, amb 3,66 metres de longitud, una gran altura al sòl i uns pneumàtics alts i estrets que li dotaven d'una gran maniobrabilitat i accés a terrenys complicats, com la sorra de la platja. El seu èxit va ser tal que la marca es va atrevir a produir les versions Envolto de vehicles més grans, com el Renault 6, i més petites, com el Renault 5. Les unes i les altres es van comercialitzar amb el nom Envolto i els cognoms Evasió, Chantier, Coursière i Quatre Stations, en funció de la seva diferent disposició de sostres i panells laterals.

SEAT Samba. Durant els anys 70, Fiat va llançar una versió del 127 trucada Scout que, en arribar al nostre país, es va comercialitzar sota el nom SEAT Samba. De disseny minimalista, aquest playero tenia una carrosseria íntegrament realitzada en xapa i una notable mecànica que li va permetre circular sense massa problemes per carretera. Encara que estava homologat per a quatre places, la banqueta posterior era de fàcil desmuntatge, la qual cosa permetia disposar d'una ampli espai de càrrec. Això va convertir al Samba en un dels vehicles favorits dels pioners del surf al nostre país.

MOVENTO ET RECORDA…

Aquests vehicles ‘playeros’ van néixer en els anys 50 a Estats Units i una dècada després van arribar a Itàlia, un país amb quilòmetres de platges i una forta indústria automobilística.
El desembarcament a Espanya es va produir en els anys 70 coincidint amb el ‘Spain is Different’ i amb modestes adaptacions, com no, del 600 a uns usos més lúdics que utilitaris.