Els assistents a la conducció o ADAS (Advanced Driver Assistance Systems) han estat sense dubte la revolució d'aquests últims anys al món de l'automòbil. No hi vehicle de segment alt que vingui equipat almenys amb un d'ells, especialment el que serveix per solucionar una de les maniobres que més costa a la majoria de conductors: l’estacionament. I Mercedes-Benz, com no podia ser d’altra forma, ha estat una pionera en la introducció d’aquests sistemes d’ajudes a la conducció.
El sistema d’assistència a l’aparcament de Mercedes es diferencia del d’altres marques en què està activat permanentment, sense haver de prémer cap botó per activar-ho o desactivar-ho. El sistema funciona sempre que se circula a menys de 30 km/h i s'encarrega de detectar espais per aparcar en el costat dret de la calçada, tant en paral·lel com en bateria. En cas de voler aparcar al costat esquerre, en casos de vies d'un únic sentit, només cal posar l'intermitent d'aquest costat per avisar al vehicle que es vol estacionar a l'altre costat.
Una vegada que el sistema detecta un espai prou gran (necessita un metre més de la longitud del vehicle) avisa en el quadre principal d'instruments amb una petita fletxa de color blanc cap a la dreta de la “P” de pàrquing blava que hi ha a la pantalla central, entre els dos rellotges analògics. En cas de decidir aparcar allà cal posar la marxa enrere. Llavors apareix una imatge del vehicle en un aparcament en 3D i pregunta si es vol iniciar l'assistent d'aparcament.
A partir d'aquest moment només cal controlar els miralls, la pantalla de la càmera de visió 360º i la marxa del vehicle mitjançant el pedal del fre. Els sensors d'aparcament Parktronic avisen mitjançant senyals acústics de la proximitat d'altres objectes i amb indicacions visuals a la pantalla. De vegades la maniobra requereix correccions: llavors el vehicle demana engranar alguna marxa per després tornar a posar marxa enrere i finalitzar l’estacionament. Si se superen els 10 km/h o es trepitja fort el fre, el sistema s’atura de forma automàtica per seguretat.
De tota manera, cal tenir en compte que tots aquests assistents no substitueixen al conductor i que aquest és el responsable últim de mantenir el control del vehicle en tot moment. Els especialistes assenyalen, però, que aquests sistemes són el pas previ a la futura conducció automatitzada i, de mica en mica, es generalitzaran a la totalitat de models, siguin de la gamma que siguin. Atesa la seva proliferació, cal regular el seu ús per evitar que aquests avanços generin problemes per mal ús.
En aquest sentit, Tràfic ha posat l'ull en l'assistent d'aparcament. De fet es parla de poder-se treure el carnet de forma limitada només per conduir cotxes amb aquest sistema. Mentrestant, la Direcció General de Trànsit (DGT) ha publicat una instrucció que defineix aquest sistema i les seves condicions d'ús, que són les següents:
- L'ús d'aquest sistema pot utilitzar-se a les vies obertes al tràfic sempre que es compleixin les condicions de seguretat establertes a la normativa del mecanisme de direcció de la Comissió Econòmica de les Nacions Unides per a Europa (CEPE) i es mantingui la distància màxima de 15 metres entre la secció d'inici i final de la maniobra.
- Si el control dels comandaments del vehicle es realitza des de fora de l'habitacle, la maniobra es realitzarà a una velocitat màxima de 5 km/h i la posició del conductor serà tal que li permetrà mantenir la seva llibertat de moviments, el camp necessari de visió i l'atenció permanent. En tot cas, la distància entre el conductor i el vehicle haurà de ser inferior a quatre metres.
- Els automòbils equipats amb aquest sistema es podran registrar en el Registre de Vehicles de la DGT per comprovar el seu impacte a la sinistralitat. Però també serà per valorar si l’hipotètic carnet limitat a la conducció de vehicles amb aquest sistema (amb examen exempt de maniobra d'aparcament) seria una opció a tenir en compte.
STERN MOTOR I MOVENTO ET RECORDEN…
- Els assistents a la conducció o ADAS (Advanced Driver Assistance Systems) han estat, sens dubte, la revolució d'aquests últims anys en l'automòbil.
- Els especialistes assenyalen que aquests sistemes són el pas previ a la futura conducció automatitzada i, de mica en mica, es generalitzaran a la totalitat de models.
- Aquests assistents no substitueixen al conductor, que és el responsable últim de mantenir el control del vehicle en tot moment, el que pot obligar a regular el seu ús per evitar que es generin problemes per mal ús.