Els assistents a la conducció o ADAS (Advanced Driver Assistance Systems) han estat sens dubte la revolució d'aquests darrers anys al món de l'automòbil. No vehicle de segment alt que vingui equipat almenys amb un, especialment el que serveix per solucionar una de les maniobres que costa més a la majoria de conductors: l'estacionament. I Mercedes-Benz, com no podia ser altrament, ha estat una pionera en la introducció d'aquests sistemes d'ajuts a la conducció.
El sistema d'assistència a l'aparcament de Mercedes es diferencia d'altres marques on està activat permanentment, sense haver de prémer cap botó per activar-lo o desactivar-lo. El sistema funciona sempre que se circula a menys de 30 km/hi s'encarrega de detectar espais per aparcar a la banda dreta de la calçada, tant en paral·lel com en bateria. En cas de voler aparcar al costat esquerre, en casos de vies d'un únic sentit, només cal posar l'intermitent per avisar el vehicle que es vol estacionar a l'altre costat.
Quan el sistema detecta un espai bastant gran (necessita un metre més de la longitud del vehicle) avisa al quadre principal d'instruments amb una petita fletxa de color blanc cap a la dreta de la “P” de pàrquing blau que hi ha a la pantalla central, entre els dos rellotges analògics. En cas de decidir aparcar-hi cal posar la marxa enrere. Aleshores apareix una imatge del vehicle en un aparcament en 3D i pregunta si es vol iniciar l'assistent d'aparcament.
A partir d'aquest moment només cal controlar els miralls, la pantalla de la càmera de visió 360 º i la marxa del vehicle mitjançant el pedal del fre. Els sensors daparcament Parktronic avisen mitjançant senyals acústics de la proximitat altres objectes i amb indicacions visuals a la pantalla. De vegades la maniobra requereix correccions: aleshores el vehicle demana engranar alguna marxa per després tornar a fer marxa enrere i finalitzar l'estacionament. Si se superen els 10 km/ho es trepitja fort el fre, el sistema es para de forma automàtica per seguretat.
De totes maneres, cal tenir en compte que tots aquests assistents no substitueixen el conductor i que aquest és el responsable darrer de mantenir el control del vehicle en tot moment. Els especialistes assenyalen, però, que aquests sistemes són el pas previ a la futura conducció automatitzada i, de mica en mica, es generalitzaran a la totalitat de models, siguin de la gamma que siguin. Atesa la seva proliferació, cal regular-ne l'ús per evitar que aquests avenços generin problemes per mal ús.
En aquest sentit, Trànsit ha posat l'ull a l'assistent d'aparcament. De fet, es parla de poder-se treure el carnet de manera limitada només per conduir cotxes amb aquest sistema. Mentrestant, la Direcció General de Trànsit (DGT) ha publicat una instrucció que defineix aquest sistema i les condicions d'ús, que són les següents:
- L'ús d'aquest sistema es pot utilitzar a les vies obertes al trànsit sempre que es compleixin les condicions de seguretat establertes a la normativa del mecanisme de direcció de la Comissió Econòmica de les Nacions Unides per a Europa (CEPE) i se'n mantingui la distància màxima de 15 metres entre la secció dinici i final de la maniobra.
- Si el control dels comandaments del vehicle es realitza des de fora de l'habitacle, la maniobra es realitzarà a una velocitat màxima de 5 km/h i la posició del conductor serà tal que us permetrà mantenir la llibertat de moviments, el camp necessari de visió i latenció permanent. En tot cas, la distància entre el conductor i el vehicle ha de ser inferior a quatre metres.
- Els automòbils equipats amb aquest sistema es podran registrar al Registre de Vehicles de la DGT per comprovar-ne l'impacte a la sinistralitat. Però també serà per valorar si el carnet hipotètic limitat a la conducció de vehicles amb aquest sistema (amb examen exempt de maniobra d'aparcament) seria una opció a tenir en compte.
STERN MOTOR I MOVENTO ET RECORDEN…
- Els assistents a la conducció o ADAS (Advanced Driver Assistance Systems) han estat, sens dubte, la revolució d'aquests darrers anys a l'automòbil.
- Els especialistes assenyalen que aquests sistemes són el pas previ a la futura conducció automatitzada i, de mica en mica, es generalitzaran a la totalitat de models.
- Aquests assistents no substitueixen el conductor, que és el responsable últim de mantenir el control del vehicle en tot moment, el que pot obligar a regular-ne l'ús per evitar que es generin problemes per mal ús.