Els amortidors són els dispositius encarregats d'absorbir els cops i impactes del pneumàtic contra l'asfalt, ajudant al fet que les rodes del cotxe es mantinguin en constant contacte amb el sòl. Aquestes peces són les encarregades també de frenar les oscil·lacions que provoquen els sots o les maniobres brusques. D'aquesta manera, a més d'ajudar a mantenir el control i l'estabilitat del pneumàtic, ajuden al fet que sofreixin menys i que no es desgastin ni es danyin abans d'hora posat que amb amortidors en mal estat, els pneumàtics poden arribar a desgastar-se i reduir la seva vida útil fins a un 20%.
Aquests enginys són tan importants com els pneumàtics o els frens a l'hora de garantir la seguretat en la conducció. De fet, el sistema d'amortiment és essencial per a poder mantenir el control del vehicle, sobretot a altes velocitats, ja que influeix directament en el comportament dels frens, la direcció i l'estabilitat del vehicle. Per aquest motiu, preocupa descobrir, com assenyala una enquesta realitzada pel GESAFA (Gabinet d'Estudis per a la Seguretat de l'Automòbil dels Fabricants d'Amortidors), que el 92% dels conductors no considera necessari revisar periòdicament els amortidors.
És molt important no oblidar que uns amortidors desgastats o en malament estat suposen un risc per a la seguretat vial, lloc que no tenen la capacitat d'absorbir adequadament les forces a les quals se sotmet el cotxe, augmenten les distàncies de frenada i afecten l'estabilitat del vehicle. A més, redueixen la capacitat de tracció dels pneumàtics, perdent adherència a l'asfalt i incrementant per tant el risc en les conduccions sobre sòl mullat. També fan fallar el funcionament de l'ABS, produeixen desviacions perilloses en avançar i desgasten molt abans els pneumàtics.
Com reconèixer el moment en el qual toca jubilar els nostres amortidors? Un dels principals inconvenients per a canviar els amortidors és la falta d'un indicador que ens digui quan hem de fer-lo. L'ideal és, evidentment, realitzar una revisió periòdica del sistema d'amortiment, almenys cada 20.000 o 30.000 quilòmetres, i es recomana canviar-los entre els 65.000 i els 90.000. A més, els canvis han de fer-se de dos en dos. A continuació t'enumerem algunes dels senyals que poden estar indicant-nos la necessitat de substituir els amortidors.
- La carrosseria del teu cotxe es balanceja.
- Notes que les rodes reboten.
- La direcció vibra.
- La suspensió s'enfonsa.
- El teu cotxe perd estabilitat en traçar les corbes.
- El “morro” del cotxe s'enfonsa massa en frenar.
- El vent lateral influeix en gran manera en el comportament del teu cotxe.
- Perceps perdudes d'oli dels amortidors.
- El desgast dels teus pneumàtics és irregular al llarg de les cobertes, amb zones anormalment mes desgastades.
- Desgast anormal en ròtules i components de cautxú-metall relacionats amb la suspensió.
Si malgrat tot, no estàs segur que el teu cotxe tingui algun d'aquest símptomes, sempre pots posar les mans sobre el capó i empènyer amb força cap avall. Si el cotxe oscil·la més d'una vegada, significarà que els amortidors estan desgastats.
I què és la solució a un sistema de suspensió desgastat? Fàcil, molt fàcil: que visitis, sense més demora, el teu taller de capçalera, és a dir, alguns dels tallers oficials de la nostra xarxa de concessionaris.
MOVENTO ET RECORDA…
Els amortidors són, en bona part, els responsables de garantir una bona adherència del nostre cotxe a l'asfalt. En cas que funcionin incorrectament, acudeix al teu taller de capçalera i substitueix-los al més aviat possible.