Un dels moments en els quals qui més qui menys entra en pànic al volant és quan s'encén el testimoni d'avaria del motor en el quadre d'instruments. En aquest moment tots ens preguntem si l'avaria serà greu, si hem d'anar directes al taller o si podem seguir utilitzant el cotxe amb el testimoni encès. El primer que hem de saber és que aquesta llum ambre és una alerta que emet la centraleta motor (ECU), la unitat electrònica que informa al conductor de les possibles fallades de funcionament dels múltiples sensors que hi ha repartits per l'automòbil.
Aquesta centraleta duu a terme un complex procés de monitoratge de tot el que passa a bord. L'ús d'aquests enginys es remunta als anys 80, quan les exigències mediambientals es van començar a tornar més estrictes, obligant a un control cada vegada més complex de tot el que succeeix en el vehicle. Avui dia, la centraleta recull dades relatives a la quantitat exacta de combustible que s'injecta en cada cilindre, el punt d'ignició, la temperatura de l'aire o els gasos de fuita, per exemple. Però a més de recollir aquestes dades, l'ECU els analitza i ajusta sobre les marxes el funcionament del motor per aconseguir que funcioni el més eficientment possible.
Quan un d'aquests múltiples sensors repartits per tot el cotxe que aporten informació a la centraleta motor falla o llegeix dades estranyes, l'ECU envia un missatge d'avís al conductor. Com? Doncs encenent el testimoni d'avaria del motor, la gran temuda llum ambre en el quadre d'instruments. Si en fer-ho, el cotxe es comporta de forma normal, no emet sorolls estranys, no hi ha fum, no es noten olors rares i no s'ha notat cap alteració en el consum de combustible, probablement no existirà cap problema greu.
Si per contra, existeix un tritllejo constant, sorolls tipus cops o qualsevol altre so inusual, hi ha presència de fum, el cotxe mostra una evident pèrdua de potència del motor, el consum ha variat de forma notable o, simplement, si el cotxe no arrenca, és que ens trobem davant un problema seriós. Què pugues haver-hi després d'aquests símptomes? Probablement un dels cinc següents fallades:
- Anticontaminació. Pot obeir a algun problema dels sistemes que eviten la generació d'emissions: filtres antipartícules (FAP), catalitzadors, sondes de mesurament, EGR… Donada la complexitat d'aquests sistemes, les avaries solen ser complexes i costoses.
- Electricitat. Les fallades de la instal·lació elèctrica poden afectar al normal funcionament del motor, especialment en l'encès. Aquestes fallades solen ser molt difícils de detectar i també solen ser els que més problemes donen per la complexitat de les mecàniques actuals.
- Injecció. La llum ambre del testimoni d'avaria s'encendrà pocs segons després que la centraleta detecti alguna fallada en la combustió. Aquests problemes impliquen un major consum, una pèrdua de potència i un augment de les emissions.
- Fallada esporàdica. El testimoni d'avaria motor també pot encendre's davant qualsevol fallada o interrupció esporàdica en la comunicació d'algun element del motor. La majoria d'aquestes fallades puntuals no tenen importància. L'única cosa que fa l'ECU és alertar per evitar danys majors.
- Avaries mecàniques. Els cotxes actuals són màquines complexes i molt electrificades. Per això, qualsevol problema en algun dels seus components (frens, elements de seguretat, pneumàtics, la tapa del dipòsit de combustible, la il·luminació, etc.) bastarà per encendre el testimoni d'avaria motor.
Sigui greu o no el que amaga després de l'advertiment de la llum ambre, el primer que hem de fer és posar-nos en contacte amb el nostre taller de confiança i demanar cita al més aviat possible. Els professionals compten amb eines de diagnosis amb les quals obtindran els registres de la centraleta i determinaran quin és l'origen de la tan temuda llum del testimoni d'avaria.
MOVENTO ET RECORDA…
- La llum ambre del testimoni d'avaria és una alerta que emet la centraleta motor (ECU), la unitat electrònica que informa al conductor de les possibles fallades de funcionament dels múltiples sensors que hi ha repartits per l'automòbil.
- Quan s'encén el testimoni, el primer que hem de fer és posar-nos en contacte amb el nostre taller de confiança i demanar cita al més aviat possible.