Les autopistes del futur seran...

Las autopistas del futuro serán...

... Elèctriques, fosforescents, preparades pels cotxes autònoms i que cobraran en funció del trànsit. En altres paraules, el futur de la mobilitat no farà cas a la ciència-ficció i no passarà per espectaculars cotxes voladors, sinó, més aviat, per autopistes i carreteres plenes d’elements de seguretat viària de tot tipus: peatges que modificaran el preu segons la densitat del trànsit, senyals viàries que s’il·luminaran en la foscor, valises que permetran la conducció autònoma, carrils especials per a cotxes elèctriques... Així seran les autopistes del futur:

Senyals fosforescents

El govern holandès ja ha fet una prova pilot a una de les seves autopistes pintant els senyals de trànsit amb pintura termodinàmica que absorbeix l’energia solar durant el dia i que brilla durant la nit, amb una autonomia de fins a vuit hores. Per minimitzar la incidència del mal temps, el sistema compta amb una xarxa de panells solars i acumuladores que augmentaran la captació d’energia i el servei durant els dies ennuvolats. Un projecte similar és el de les pintures dinàmiques, que només seran visibles en determinades situacions atmosfèriques generant símbols informatius a l’asfalt per a què els conductors adaptin la seva conducció a la neu, la pluja, el vent o el fred.

Carreteres elèctriques

Suècia ha estat un dels primers països europeus en posar en marxa les primeres autopistes elèctriques amb l’objectiu de reduir les emissions contaminants. De moment, aquests carrils elèctrics només funcionen per als camions que, equipats amb un pantògraf, es connecten a uns cables elevats que, com passa en el cas dels tramvies, els aporten l’energia necessària per moure’s desconnectant els seus motors de combustió. Un sistema diferent és el que està en fase de prova al Regne Unit, on algunes carreteres tenen la propietat de recarregar els vehicles elèctrics mentre funcionen, gràcies a un sistema de sensor i cables que, instal·lats sota l’asfalt, creen un camp electromagnètic que alimenta al receptor que incorporen els vehicles elèctrics.

Carrils i vehicles interconnectats

D’aquí poc, les ciutats de Rotterdam (Holanda) i Viena (Àustria) estaran connectades per un nou vial que també passarà per Frankfurt i per Munic. Aquesta nova carrera es dirà Cooperative ITS Corridor i estarà dotada de sistemes intel·ligents de transport. Així doncs, aquesta nova autopista europea serà capaç de detectar els objectes que hi hagi a la via abans que els vegis, identificarà els perills abans que amenacin la teva seguretat i t’asseguraran un viatge tranquil i segur. I tot gràcies a la comunicació entre la carretera i els vehicles, un camí pel qual també estan apostant al Japó, on van néixer aquestes carreteres intel·ligents i, molt més a prop, a Galícia, on s’està treballant en l’adaptació d’alguns trams d’autopistes a la conducció autònoma.

Peatges variables

Quant més tràfic, més pagaràs. A Dallas, als Estats Units, ja funcionen uns peatges que regulen el seu preu tot depenent de la densitat del trànsit i d’aquí poc aterraran a Europa. L’objectiu d’aquests peatges variables és descongestionar els accessos al centres urbans i crear carrils especials a les autopistes, els managed lanes o carrils express que es regularan en funció de la mitjana de velocitat del cotxe dins el tram de peatge i del nombre de vehicles que l’utilitzin en un moment determinat.

 

MOVENTO ET RECORDA…

  • Les autopistes del futur seran elèctriques, fosforescents, preparades pels cotxes autònoms i que cobraran en funció del trànsit.