La seguretat del nostre vehicle comença per mantenir tots els detalls del nostre cotxe en bon estat. A més d'elements tecnològics de seguretat activa com l'ABS o l'ESP, podem prevenir accidents revisant convenientment tres punts clau: unes llunes netes, unes escombretes eixugaparabrises en bones condicions i un sistema de llavaparabrises en bon estat faran que tinguem més visibilitat en cas de pluja; una bona il·luminació ens permetrà veure i ser vistos correctament mentre conduïm; i uns pneumàtics en bon estat ens ajudaran que el nostre cotxe redueixi la distància de frenada, evitant les possibilitats de tenir un accident. A continuació us donem alguns consells per tenir sempre al dia llunes, eixugaparabrises i rentaparabrises, fars i pneumàtics.
Llunes. Abans d'iniciar qualsevol viatge hem de cerciorar-nos que els vidres estan completament nets ja que una bona visibilitat és sinònim de més seguretat. Si no pots portar el cotxe a un túnel de rentat, humiteja la lluna amb un líquid netejavidres que contingui alcohol i eixuga-la amb un drap que no deixi fils. Si has rentat el cotxe en un túnel i t'han aplicat algun tipus de cera, el millor és que repassis les llunes amb un drap per eliminar-la i evitar que els eixugaparabrises rasquin el vidre. Recordeu que també és convenient netejar els vidres per dins, ja que també acumulen brutícia. En principi n'hi haurà prou que passis un drap humit per netejar-les.
Netejaparabrises. Els eixugaparabrises compten amb un element de fricció entre el mecanisme i la lluna, l'escombreta, que necessita ser netejada sovint i substituïda, segons les recomanacions dels fabricants, una vegada a l'any. Hi ha alguns símptomes que t'indicaran quan has de canviar les escombretes: si en netejar queden estries al vidre, el problema és que el cautxú de les peces està malmès pels canvis tèrmics i ja no compleix la seva funció; si per contra l'escombreta fa soroll és que el cautxú s'ha endurit i deformat. Si no notes cap d'aquests dos símptomes però vols netejar les escombretes, les has de retirar del mecanisme, i netejar-les de pols i brutícia amb un drap humitejat amb líquid netejavidres. Si no aconsegueixes deixar-la completament neta, fes servir una esponja o un drap.
Rentaparabrises. Tan important com el netejaparabrises és el rentaparabrises, el sistema que emmagatzema, transfereix i permet que els líquids arribin al parabrises. Comprova que els ejectors funcionen bé i que el cotxe porta prou líquid netejavidres. No substitueixis mai aquests líquids amb aigua i sabó. És la forma més ràpida de fer malbé els ejectors i els maneguets del sistema rentaparabrises. A més, depenent de la zona on visquis i de l'estació de l'any, l'aigua es podria congelar perjudicant el sistema, cosa que no passa amb els líquids netejavidres, ja que en la seva formulació ja contenen un producte anticongelant.
Fars. Alguns models d'automòbils incorporen un testimoni que avisa el conductor quan alguna de les bombetes del cotxe deixa de funcionar. Si no és el cas del teu cotxe, hauràs de ser tu mateix qui revisi periòdicament els fars per detectar qualsevol problema de funcionament. Canviar els llums no sempre és fàcil. Consulta el manual d'instruccions del teu cotxe i, si no estàs completament convençut que seràs capaç de canviar-les, no desmuntis els grups òptics. El manual també t'indicarà quin tipus de bombeta funciona a cada llum. Segueix les instruccions rigorosament ja que la instal·lació d'una bombeta inadequada és sancionable i també pot ser perillós. Un altre dels problemes habituals dels fars és que, en ser policarbonats, només amb l'exposició a la llum, es poden tornar tèrbols, reduint-ne l'efectivitat. Si aquest és el teu cas, la solució passa per rentar bé el far i aplicar una substància polidora que desprengui el plàstic tèrbol de la superfície. Quan el far es vegi brillant, asseca'l, llija'l i tanca'l amb pasta per a carrosseria. D'aquesta manera ho protegiràs contra la contaminació, la brutícia i el salnitre.
Pneumàtics. El secret per aconseguir que els pneumàtics ens durin més i que funcionin a ple rendiment fins que els canviem, és fer-los un bon manteniment: comprova regularment la pressió de les rodes i mantingues el nivell recomanat pel fabricant. Trenca les rodes cada 12.000 quilòmetres o cada sis mesos perquè el desgast sigui uniforme i comprova regularment les bandes de rodament dels pneumàtics per saber quan ha arribat el moment de substituir-los. A més d'aquestes precaucions, si conduint notes que el cotxe no gira bé o no s'agafa com deuria en superfícies mullades, no els deixis per demà. Aneu a un especialista perquè us aconselli sobre si els heu de rotar, alinear, equilibrar o, simplement, canviar-los.
Els nostres tallers oficials són la millor garantia del bon funcionament del teu vehicle i del compliment estricte de la normativa de seguretat viària, mediambiental i econòmica.