Aquest cap de setmana s'iniciarà la primera gran operació de sortida de l'estiu convertint els embussos de tràfic en una de les grans amenaces de les primeres hores de vacances. No obstant això, el tràfic també és un problema quotidià al que fan front milions d'espanyols diàriament. Saps quins són les ciutats i carreteres d'Espanya amb més embussos?
La resposta ens la dóna el proveïdor internacional d'intel·ligència de transport INRIX en el seu informe anual de 2015. En aquest estudi, es desvetllen dades importants sobre els embussos i la congestió de tràfic a les ciutats i carreteres espanyoles, aquelles que dia a dia i quilòmetre a quilòmetre ens acompanyen a molts de nosaltres en el nostre camí al treball, tant a primera hora del matí com a la tarda abans d'arribar a casa. Segons aquest mateix estudi, els conductors espanyols van perdre una mitjana de 17 hores anuals en embussos durant 2015.
L'indicador INRIX del Tràfic argumenta com a raó principal de l'augment del tràfic en les carreteres i ciutats espanyoles a la relativa millora de la situació econòmica del nostre país en els últims mesos. L'economia espanyola va créixer un 3,2% en 2015, mentre que l'atur ha anat baixant en els dos últims anys (un 24,5% en 2014 i un 22,3% en 2015). Dos paràmetres macroeconòmics que es tradueixen en una millora de la capacitat de consum dels espanyols i d'usar el seu automòbil, especialment en trams urbans.
Barcelona és, segons aquest estudi, la ciutat capdavantera espanyola i europea en congestió de tràfic, augmentant un 66% la seva congestió respecte a 2014 i amb una mitjana de 25 hores a l'any perdudes per conductor. A la resta de conductors catalans no els va molt millor ja que van perdre de mitjana en 2015 fins a 28 hores en un embús, un 3% més que en 2014. I on les van perdre? Molts d'ells en un tram de 18 quilòmetres de la B-10, en la carretera que va des de Montgat a la Zona Franca de Barcelona, solapada en molts trams amb la Ronda Litoral de Barcelona. Un altre punt negre de les nostres carreteres és la B-23, que va des de la Diagonal de Barcelona fins a Molins de Rei.
En el segon graó del podi de ciutats espanyoles amb més embussos es troba Madrid. En 2015, els conductors madrilenys van malgastar en la carretera una mitjana de 22 hores anuals, majoritàriament en l'A-2 i en la M-40, la qual cosa suposa un lleu descens d'amb prou feines mitja hora respecte a les dades registrades en 2014. A Sevilla van ser 18 hores les que van estar els conductors de mitjana en congestions de tràfic, mentre que cal destacar que els conductors de Bilbao van reduir 8 hores la mitjana d'hores en embussos pel que fa a l'any anterior.
València i Zaragoza completen el rànquing de ciutat amb més embussos d'Espanya, amb 12 i 11 hores respectivament. La mitjana nacional espanyola se situa en 18 hores perdudes al volant a l'any en embussos. D'aquesta manera, Espanya se situa en l'onzena posició del llistat dels països europeus més congestionats, encapçalat per Bèlgica, i com un dels quals tenen el parc mòbil més vell. Segons l'informe de INRIX, els conductors belgues van passar 51 hores en embussos de tràfic en 2015, tres vegades més que els conductors espanyols. El segon país en aquesta classificació és Holanda (39 hores) i el tercer és Alemanya (38).
MOVENTO ET RECORDA…
- Els conductors espanyols van perdre una mitjana de 17 hores anuals en embussos durant 2015 segons un estudi de INRIX.
- Barcelona és la ciutat espanyola i europea amb més congestió de tràfic, amb una mitjana de 25 hores a l'any perdudes per conductor.