El Volkswagen Golf és el vehicle europeu més venut de la història i el tercer de la indústria automobilística mundial. Més de 31 milions d'unitats fabricades i venudes des que el primer Golf va sortir dels tallers de Wolfsburgo, en 1974, per superar la vellesa del VW Tipus 1, el popular escarabat, un model que recordava la postguerra i que amenaçava amb portar a la crisi a tota la companyia. La història d'aquest model va començar en 1970, quan els enginyers de Volkswagen es van posar a treballar en el projecte EA 337, un nou vehicle que canviava el motor posterior i refrigerat per aire per un davanter i refrigerat per aigua. Tota una revolució anomenada Volkswagen Golf.
El Golf va ser una aposta molt arriscada per Volkswagen. Al principi, els directius no veien amb bons ulls el llançament d'aquest nou vehicle, lleuger i dinàmic, amb tracció davantera, portón posterior i dues motoritzacions de 50 i 70 CV. El Golf va crear un nou tipus de cotxe, compacte, net i modern, que va triomfar gairebé des dels seus inicis. En 18 mesos es van vendre 500.000 unitats i un any més tard es van aconseguir d'altres: en total, un milió en menys de tres anys. Un èxit que es fonamentava en el seu innovador disseny, signat per Giorgetto Giugiaro, ja que semblava petit per fora però espaiós per dins, i en el seu moderat consum en plena crisi del petroli dels anys 70.
Un èxit que s'ha prologant durant més de 40 anys. En quatre dècades, el Golf ha tingut set generacions diferents: 1974, 1983, 1991, 1997, 2003, 2008 i l'actual, 2012. 41 anys després que el primer Golf rodés fora de la fàbrica de Wolfsburgo, aquest model se segueix fabricant en la central alemanya de Volkswagen, a raó de uns 2.000 diaris. També es fabrica a la ciutat alemanya de Zwickau i en factories tan llunyanes com la de Pobla (Mèxic) –per al mercat americà– i la de Foshan (Xina) –enfocada al mercat asiàtic. Fàbriques de les quals avui surten Golf amb motors diésel, gasolina, híbrids, elèctrics, de diferents colors, amb el volant a esquerra o dreta, gairebé fets a mesura, i sempre sota comanda.
La primera generació del Golf es caracteritzava per ser un cotxe compacte i pel seu icònic frontal, amb la seva característica reixeta rectangular i les llums arrodonides. El nou model volia ser esportiu, tant estèticament com en prestacions. Així, en 1975 un grup d'enginyers van decidir desenvolupar un Golf més esportiu. El projecte EA195 va veure la llum a principis de 1976. El nou Golf GTI va adaptar un motor Audi, li va donar un cubicatge d'1,6 litres, injecció mecànica i 110 cavalls de potència. Unes prestacions que van captar l'atenció del públic més jove convertint el Golf en un objecte del desig de diverses generacions de conductors.
El Golf GTI original, amb caixa del canvi manual de quatre marxes, accelerava de 0 a 100 en 9,2 segons i acariciava els 182 km/h. Amb un parell límit de 140 Nm, desplegava una notable embranzida i brillava pel seu reprís. Tot això completat amb un bastidor esportiu, una suspensió que transmetia confiança, paraxocs i marcs de finestretes negre mat, radiador emmarcat en vermell, símbols GTI en el frontal i saga, un volant i uns seients davanters de marcat caràcter esportiu i el característic pom del canvi de marxes amb forma de pilota de golf. Amb els anys, el millor Golf va ser millorant prestacions: 139 cavalls en 1985; 160 en 1990… fins a arribar als 230 cavalls de la versió actual.
Bona part dels avanços tecnològics desenvolupats per Volkswagen s'han estrenat i popularitzat a través del Golf. En 1982 va incorporar el primer turbodiésel, en 1984, el catalitzador regulat; en 1986, l'ABS, la direcció assistida i la tracció a les quatre rodes; en 1992, els coixins de seguretat frontals; en 1993, els primers motors TDI; en 1998, el ESC; en 1999, la caixa de doble embragatge DSG; en 2003, els primers coixí de seguretat laterals, la suspensió posterior multibrazo i els fars davanters bixenón; en 2006, els primers motors TSI que combinaven turbo i compressor, i en 2008, el sistema Common Rail, que proporciona un funcionament més suau.
40 anys després, el Golf torna a innovar. Les sigles GTI de 1975 s'han canviat per les GTE, les que designen al nou híbrid de Volkswagen, que ha triat el seu model més prestigiós i supervendes per fer realitat la seva aposta pels automòbils elèctrics puros i els híbrids amb combustible. A més d'aquests dos models, la gamma Golf permet una infinitat d'experiències de conducció: elèctrica 100% amb el model e-Golf; descapotable amb l'exclusiu Golf Cabrio; tracció total en el Golf Alltrack; o familiar, amb el Golf Variant.
SARSA ET RECORDA…
- El Volkswagen Golf és el vehicle europeu més venut de la història i el tercer de la indústria automobilística mundial
- El Golf encarna un nou tipus de cotxe, compacte, net i modern, que va triomfar gairebé des dels seus inicis
- Bona part dels avanços tecnològics desenvolupats per Volkswagen s'han estrenat i popularitzat a través del Golf.