Comprar un cotxe nou és per a la majoria de la gent una inversió important i molts no s'atreveixen a arriscar. Per temor a equivocar-se, prefereixen triar marques “de tota la vida”. Uns altres, en canvi, fan just el contrari. El màrqueting, el prestigi dels grans fabricants, les opinions dels mitjans de comunicació especialitzats i l'experiència pròpia de cadascun són els factors que determinen que hi hagi marques de cotxes amb clients més fidels que unes altres. Ha estat la consultora Polkstas, especialitzada en el sector de l'automòbil, la que ha elaborat el rànquing de les marques que gaudeixen d'una major lleialtat entre els seus clients al mercat actual.
Les marques premium acostumen a ser les que tenen els compradors més fidels, segons Polkstas, l’índex de fidelitat de Mercedes-Benz és del 55,9%, mentre que el d’Audi se situa en el 47,5%. El lideratge d’aquestes dues marques alemanyes es confirma amb un informe d’una altra consultora, Expertian Automotive, que assegura que el model amb clients més fidels és el Mercedes Clase S (a la fotografia), amb un índex de fidelitat del 46,6%. Els motius pels quals algú es fa fidel a una marca poden ser molts; des de la fiabilitat de la marca, a elements més superficials, com el màrqueting; però, quins són els aspectes que més valorem a l’hora de comprar un cotxe nou?
La tecnologia, el disseny i el preu de l'automòbil són els elements principals que determinen la nostra compra. I no només això: és fàcil saber què pensem sobre un model o marca gràcies al monitoratge de les xarxes socials, on molts automobilistes donen “pistes” sobre quins aspectes troben més rellevants en la cerca del seu nou automòbil. L'agència Wunderman ha realitzat un estudi a Espanya sobre aquest tema i ha elaborat un rànquing en el qual les característiques més comentades pels conductors a Internet són el disseny (21%), el preu (20%) i la tecnologia (16%). Altres aspectes -no menys importants- no apareixen, però, amb tanta freqüència en les converses en línia dels automobilistes espanyols. Són la seguretat (9%), el consum (9%), l'ecologia (6%), l'exclusivitat (5%) i la fiabilitat (3%).
I és que la forma de buscar i comprar cotxe al nostre país ha canviat bastant en els últims anys. Ja no es recorre tant a les revistes especialitzades, sinó que es consulta en línia referències de l'experiència d'altres persones, sovint a blogs, fòrums, xarxes socials… La realitat és que cada vegada més sovint anem al concessionari amb la decisió de compra ja presa. Només manca decidir un aspecte crucial: quin és el cotxe que ens podem permetre. Quant gastar en un cotxe és una pregunta essencial per mantenir les finances personals. Després de l'habitatge, el cotxe sol ser el desemborsament més gran que fa una persona. No obstant això, el cotxe compta amb un component passional (i d'estatus) que fa que en moltes ocasions la gent gasti més diners dels aconsellables.
Una vegada que es té una idea clara sobre quant pots gastar per comprar un cotxe, has de limitar la teva cerca a aquesta xifra. És clau resistir la temptació de comprar un cotxe que no pots permetre't, per molta il·lusió que et faci. És un greu error que pot comprometre seriosament la teva salut financera… i al final perdràs els diners i el cotxe somiat. Sempre s’ha dit que no podem gastar en un cotxe més dels nostres ingressos en un any. Però també hi ha altres formes de calcular si ens podem permetre el cotxe dels nostres somnis: la regla 20/4/10. No es tracta de mesures de models ni d'una fórmula matemàtica complicada. Segons aquesta regla, si no tens diners estalviats suficients per pagar el 20% d'entrada, significa que no pots permetre't comprar aquest cotxe; no financis el vehicle més de 4 anys; i no deixis que la despesa mensual del cotxe superi el 10% dels teus ingressos bruts.
Un cop decidit si vols continuar fidel a la teva marca de sempre, al model que t’enamora, i un cop feta la regla 20/4/10, és hora de que vinguis a veure’ns als nostres concessionaris. Segur que trobem un cotxe a l’abast de la teva butxaca.
MOVENTO ET RECORDA…
- Els motius pels quals algú es fa fidel a una marca poden ser molts; des de la fiabilitat de la marca, a elements més superficials, com el màrqueting.