Si hi ha un tipus de cotxe que està de moda aquest és el dels SUV (Sport Utility Vehicle). No hi ha marca que es resisteixi a incloure algun model en la seva gamma i, en els últims anys, aquests tot terrenys lleugers s'han situat com els cotxes amb major intenció de compra i amb major creixement de vendes, grà cies a que les marques no deixen de llançar propostes i nous models en aquest segment, cada vegada més atractius, innovadors i moderns. Els SUV s'han convertit, en definitiva, en una tendència grà cies a que, quan comprem un cotxe, comprem una mica més que un mitjà de transport.
Per què els SUV són tan seductors? Fem una mica de memòria. Abans, quan donà vem el salt d'un utilitari o un compacte a un cotxe superior per necessitats d'espai, solÃem apostar per les berlines, que ens oferien un bon maleter i més espai interior. En els anys 90 van arribar els monovolums compactes com el pioner Renault Mégane Scenic que, a més d'espai i modularitat interior, oferien una conducció més elevada i còmoda. Això sÃ, a costa de no ser visualment atractius. L'única solució per millorar l'estètica era transformar-los en falsos tot terrenys.
Els autèntics tot terrenys van néixer durant la Segona Guerra Mundial i, pocs anys després, van arribar al mercat mÃtics cotxes com el Mercedes Classe G, vehicles que s'atrevien amb tots tipus de terrenys i eren ideals per a la vida en el camp i per a tot tipus d'activitats agrà ries, forestals, ramaderes o mineres. Amb els anys, les marques es van adonar que aquests tot terrenys passaven bona part de la seva vida en l'asfalt i els van ser dotant de majors comoditats i prestacions per circular per carretera. Ajuntant aquesta evolució i les necessitats estètiques dels monovolum naixien els SUV, tot terrenys per fora, turismes per dins.
Els SUV conjuguen el millor dels monovolums compactes i el millor dels tot terrenys de tota la vida. Els SUV mantenen el lloc de conducció elevat i facilitat d'accés dels monovolums però perden una mica de modularitat i capacitat. Dels tot terrenys, ofereixen l'atractiu de les seves carrosseries i la seva capacitat, bastant, alguna o nul·la en alguns models, per circular fora de pista. I és que un SUV no és un tot terreny. La majoria del SUV són de tracció 4x2 encara que alguns, com l'Audi Q7, permeten muntar la tracció total 4x4, que proporciona una major seguretat en situacions de baixa adherència i la possibilitat de rodar per pistes sense asfaltar de dificultat mitjana o baixa.
Què són realment els SUV? Doncs, ni més ni menys que vehicles enfocats a l'oci de persones joves i actives, vehicles que donen un cert nivell d'estatus i molt adequats per a famÃlies no massa grans i que solguin viatjar amb un equipatge més aviat reduït. Sota aquestes premisses, les marques han llançat una à mplia oferta d'aquests vehicles. Renault, per exemple, acaba de llançar el Kadjar, amb el qual completa la seva gamma de SUV, formada pel petit Captur i el Koleos, el seu model més alt de gamma. Algunes marques premium, com Audi, també ofereixen la gamma completa. En aquest cas amb el Q3, el Q5 i el Q7.
Mentre SEAT treballa en el seu primer SUV per 2016, la resta de marques del Grup Volkswagen ja han fet els deures. Skoda, per exemple, juga en aquesta lliga amb el Yeti, mentre que Volkswagen ja té al mercat dos SUV, el Tiguan i el Touareg, i treballa en un nou tot terreny basat en el Polo. Una à mplia oferta en la qual no falten ni models assequibles, com el Dacia Duster, ni vehicles premium com l'à mplia gamma de Mercedes-Benz, en la qual encara figura el clà ssic Classe G i a la qual acaba d'arribar el flamant GLE Coupé, el seu primer tot terreny cupè.
Als tot terrenys 4x4 i als SUV s'acaba d'unir recentment una nova categoria, els SAV (Sport Activity Vehicle), cotxes basat en turismes normals als quals s'ha dotat d'una suspensió més alta, defenses reforçades i, fins i tot, tracció total. Aquests vehicles tenen millor comportament en carretera i més espai i maleter que els SUV. En aquesta nova categoria l'oferta estava limitada fins fa poc a marques Premium com Audi (A4 Allroad i A6 Allroad). No obstant això, Volkswagen acaba de llançar el Passat Alltrack i el Golf Alltrack i SEAT va fer el propi recentment amb el Seat Leon Xperience.
MOVENTO ET RECORDA…
- Els SUV són el vehicle ideal si busques el confort d'un turisme actual amb algunes de les prestacions d'un tot terreny de tota la vida.
- Instal·la una defensa davantera central; farà que els teus viatges off-road siguin més segurs
- Si vols que el teu SUV rendeixi al 100% fos de l'asfalt, revisa periòdicament els pneumà tics i els amortidors.
Busquis el SUV que busquis, en Movento podem ajudar-te. Veuen als nostres concessionaris Stern Motor, Auser i Sarsa i podràs provar el tot terreny que millor s'ajusta a les teves necessitats. També tindràs el manteniment del teu cotxe amb els avantatges i garanties d'un taller oficial.
Altres fotografies