La sofisticació i les noves tecnologies que estan transformant radicalment el sector de l'automòbil no podien deixar a un costat un dels punts més importants en la seguretat de qualsevol cotxe: els pneumàtics. A poc a poc, les marques premium estan incorporant de sèrie pneumàtics amb prestacions més enllà de la convencional d'assegurar el contacte del vehicle amb l'asfalt. Aquests nous pneumàtics intel·ligents són capaços d'avisar al conductor quan cal canviar les gomes, però també de mantenir la pressió correcta d'inflat a tot moment, de detectar una càrrega excessiva del vehicle i, fins i tot, de generar electricitat per recarregar la bateria de l'automòbil.
Una de les innovacions que ja està al mercat són els sensors capaços de detectar si és necessari un canvi de pneumàtics. Aquests sensors llegeixen la profunditat de dibuix, però també la pressió i, en un futur proper, la càrrega que suporten a tot moment. Si el sistema detecta una profunditat de dibuix insuficient avisa al conductor de la necessitat de canviar els pneumàtics i, si el cotxe està dotat de la connectivitat necessària, informa al taller en el qual vulguem realitzar el canvi. D'altra banda, aquest sistema, també ajuda a mantenir una pressió correcta d'inflat, la qual cosa ajuda a allargar la vida del pneumàtic i a reduir el consum de combustible i les emissions contaminants. A més d'aquestes dues prestacions, d'aquí a una mica aquests pneumàtics intel·ligents seran capaços de detectar immediatament qualsevol canvi en la rodadura a causa d'una càrrega excessiva del vehicle.
Els pneumàtics intel·ligents, no obstant això, són capaços de fer moltes més coses. Una d'ella és, per exemple, adequar-se a les condicions de conducció. D'aquesta manera, la banda de rodadura s'estreny i amplia depenent de la velocitat del vehicle. A més velocitat, s'estreny. D'aquesta forma s'aconsegueix una menor resistència i es minimitza el risc de aquaplaning en cas que l'asfalt estigui mullat. A menys velocitat, s'estreny, especialment a l'hora de frenar. Com ho aconsegueixen aquests pneumàtics? Doncs gràcies a uns sensors magnètics que hi ha a l'interior de la coberta i que es comuniquen amb els accessoris electrònics del vehicle, com els sistemes ABS. Aquests sensors creen un camp magnetizado que registra els girs del pneumàtic. A partir de certa velocitat de gir, es deformen en mil·lisegons per adaptar la forma del pneumàtic a una major o menor velocitat.
Però encara hi ha més. Alguns fabricants treballen en la comercialització de pneumàtics capaços de transformar la calor generada per la rodadura sobre l'asfalt en energia elèctrica. Gràcies a la presència en la coberta d'unes peces termoelèctriques i piezoelèctriques, aquests pneumàtics generen un corrent elèctric capaç d'alimentar la bateria del vehicle. Així, els materials termoelèctrics transformen la calor en energia elèctrica i els piezoelèctrics fan el propi amb les vibracions i la pressió generada per la deformació de l'estructura en rodar. Aquest sistema és, en definitiva, un perfeccionament de la tecnologia que actualment està disponible en els cotxes elèctrics i híbrids i que permet que aquests vehicles recuperin l'energia que genera la fricció dels pneumàtics sobre l'asfalt.
STERN MOTOR ET RECORDA…
- Els nous pneumàtics intel·ligents són capaços d'avisar al conductor quan cal canviar les gomes, de mantenir la pressió correcta d'inflat, de detectar una càrrega excessiva del vehicle i, fins i tot, de generar electricitat per recarregar la bateria de l'automòbil.