Si ets dels que viatja habitualment amb nens, t'interessa aquest article. Avui hem decidit analitzar quins són els cotxes més segurs per als nens segons els resultats dels crash test d'Euro NCAP, el millor sistema de valoració de seguretat per a automòbils per la seva fiabilitat i rigor en els assajos. En el cas dels nens, aquest test analitza tant la seva capacitat de protecció dels cotxes cap als nens, com pels seus sistemes de subjecció infantils incorporats. L'avaluació de la protecció dels ocupants infantils s'ha realitzat sobre la base de dummies (maniquís) que representen a nens de 6 i 19 anys, i en la qual s'ha tingut en compte tres aspectes importants: la protecció i ancoratge de les cadires en els impactes frontals i laterals; la capacitat del vehicle d'acomodar sistemes de subjecció infantils de diversos dissenys i grandàries; i el procés d'instal·lació de les cadires infantils. Així, els cotxes més segurs per als nens són:
Mercedes-Benz Classe I (90%
En el Mercedes Classe I, el resultat a la prova de xoc lateral amb barra va ser bó per als dos maniquís infantils. Així, en el xoc frontal, el tòrax dels falsos nens de 6 anys i el coll del de 10 van sofrir una mica més, per la qual cosa la protecció va ser simplement adequada. El sistema automàtic de desactivació del coixí de seguretat del copilot en detectar un seient per a nens orientat cap enrere, va puntuar positivament. D'altra banda, no va haver-hi problemes en l'acomodació de les cadiretes en el vehicle, així que, per tot això, és capdavanter en el rànquing amb un 90% de seguretat per als petits.
Audi Q5 (86%)
En el cas de l'Audi Q5, al xoc frontal la protecció del coll del maniquí de 10 anys no va ser la desitjada. Malgrat tot, per a la resta de les àrees, i en els dos dummies, va ser bona igual que en la prova de barrera lateral, on va obtenir la puntuació màxima. També va ser recompensat per mostrar informació clara al conductor de la desactivació del coixí de seguretat davanter. Durant la prova, tampoc va haver-hi problemes en la instal·lació de les cadires en el vehicle.
Audi Q2 (86%)
Els resultats de l'Audi Q2 són similars als del seu germà gran. Així, la protecció en la prova de xoc frontal va ser bona per a totes les àrees crítiques del cos, tret per al tòrax del maniquí de 6 anys, mentre que la del coll del de 10 anys, que va ser adequada. En l'impacte lateral no va haver-hi cap problema pel qual va aconseguir la màxima puntuació. També va sumar la desactivació del coixí de seguretat davanter de l'acompanyant, així com la informació al conductor sobre el seu estat. Tampoc va presentar cap dificultat en l'acomodació de les cadires en el vehicle.
VW Tiguan (84%)
El quart lloc en la nostra classificació dels cotxes més segurs per als nens ho ocupa un altre SUV, en aquest cas, el Volkswagen Tiguan. En les mesures simulades de desacceleració en la prova frontal, el coll del maniquí de 10 anys va aconseguir un nivell de seguretat adequat. En barrera lateral, la protecció va ser bona. El Tiguan va rebre punts positius per l'estat del coixí de seguretat i va aprovar les diferents proves d'instal·lació de les sillitas.
Seat Ateca (84%)
El cinquè lloc ho ocupa el Seat Ateca. En la prova frontal, la protecció va ser bona excepte en el coll del maniquí de 10 anys, que només va ser adequada; mentre que en el tòrax del dummy de 6 anys es va registrar una protecció acceptable en les mesures simulades de desacceleració. La prova de barrera lateral va donar molt bons resultats. El Ateca va ser recompensat pel coixí de seguretat del passatger davanter i la informació proporcionada sobre el seu estat. En les proves d'instal·lació de les sillitas, no va haver-hi cap problema en cap dels seients autoritzats del vehicle.
Renault Scénic (82%)
El sisè lloc de la nostra classificació ´l'obté el Renault Scénic. En aquest model es redueix lleugerament la seguretat del pit en els dos maniquís en l'impacte frontal, però no en el xoc lateral on van quedar molt protegits. Un dels punts febles, però, són els manuals dels seients del grup 1 i 2 per a la part davantera, que no són bastant clars i entenedors.
D'altra banda, aquest any s'engegaran alguns canvis amb la implantació de la normativa R129, també coneguda com i-Size. El 2013 es van categoritzar les cadires en funció del pes i l'altura i no de l'edat, i es va introduir el sistema Isofix per ancorar els seients infantils en el cotxe. Al llarg d'aquest any es desenvoluparan la fase 2 de la normativa que preveu alguns canvis importants:
- Els nens de menys de 125 cm d'altura ja no podran viatjar amb un elevador sense respatller. A més, a partir de l'estiu no es permetrà la venda de seients sense respatller.
- Es modificaran les normes ECE R14 i ECE R16 quant a cinturons de seguretat i els seus ancoratges al vehicle.
- Els experts i la DGT recomanen l'ancoratge mitjançant el sistema Isofix per ser un dels més eficaços en cas d'accident, encara que no és obligatori, ja que almenys fins al 2018 conviuran paral·lelament la norma R44/04 i la i-Size.
- La penalització per no utilitzar els sistemes homologats i obligatoris suposaran la pèrdua de tres punts i una multa de 200 euros.
MOVENTO ET RECORDA…
La seguretat dels més petits és un dels apartats més valorats pel crash test d'Euro NCAP, el millor sistema de valoració de seguretat per a automòbils per la seva fiabilitat i rigor en els assajos.