Els vehicles elèctrics es preparen per guanyar la cursa. En un dia no gaire llunyà costaran menys que els seus equivalents de combustió. Els especialistes, com l'informe Bloomberg New Energy Finance , han posat data a aquell dia: l'any 2020. De moment és una carrera lenta però, segons aquest informe, el 35% dels cotxes nous que es venen el 2040, aproximadament uns 41 milions d'unitats, tindran endoll. És a dir, 90 vegades més que el 2015, quan amb prou feines es van vendre 462.000 cotxes elèctrics que només representen l'1% de les vendes mundials totals.
El preu actual és un dels principals hàndicaps del cotxe elèctric . Una diferència de preu , encara substancial, que se sustenta a l' elevat cost de les bateries necessàries per emmagatzemar l'electricitat del vehicle. Tot i això, segons les prediccions de Bloomberg, en només sis anys els costos de les bateries es reduiran i permetran igualar el preu amb el dels vehicles de combustió, al voltant d'uns 20.000 euros. Des del 2010, les bateries han baixat de preu un 65%. Ara costen uns 300 euros per kWh mentre que el 2020 podrien costar només 100 euros.
El preu de les bateries elèctriques va a la baixa mentre augmenta l'autonomia dels vehicles elèctrics. El 2020 ja estaran operatives bateries de 60 kWh que permetran viatjar fins a 322 quilòmetres sense necessitat de recàrrega. Una d'aquestes bateries és la que alimentarà el Tesla Model 3, estendard de la revolució elèctrica de l'automòbil, que veurà la llum d'aquí a 18 mesos. Un pioner que seguiran, segons l'informe de Bloomberg, cotxes elèctrics més ràpids, segurs i barats que els seus homòlegs propulsats per gasolina.
Potser la transició elèctrica no és tan ràpida com pronostica Bloomberg ja que la freqüència de renovació dels cotxes no és tan alta com, per exemple, els smartphones. La transformació elèctrica serà una revolució en tota regla. Els cotxes actuals són més moderns i segurs que els de fa una dècada, però es condueixen i s'alimenten de la mateixa manera. Amb els elèctrics tot canviarà.
A més de l'arribada de la conducció neta i, per què no, també autònoma, la popularització del cotxe elèctric comportarà un canvi del paradigma energètic mundial amb una caiguda considerable de la demanda de petroli. Segons Bloomberg, a partir del 2020 es necessitaran 13 milions de barrils de petroli diaris menys. Això sí, la demanda elèctrica provocada per la càrrega de les bateries de cotxes arribarà fins a 1.900 tWh d'electricitat, més o menys el 8% del total de demanda elèctrica de l'any passat.
Una tendència que, segons els especialistes, acabarà en una nova crisi del petroli . Actualment ja vivim una crisi amb preus a la baixa provocada per l'excés d'oferta provocat per la generalització del fracking, especialment als Estats Units. La crisi elèctrica del petroli serà diferent. La important caiguda del consum que es preveu pot condemnar definitivament el cru a uns preus irrisoris, uns preus baixos que, en alguns casos com el de Veneçuela, no en fan rendible l'extracció. Un canvi energètic que, segons Bloomberg, arribarà més aviat que tard.
MOVENTO ET RECORDA…
- Els cotxes elèctrics seran més barats que els de combustió el 2020, segons un informe d?una consultora nord-americana.
- La baixada del preu obeeix al menor cost de les bateries que, des del 2010, han baixat un 65% i que el 2020 podrien costar només 100 euros per kWh.
- La popularització del cotxe elèctric comportarà un canvi del paradigma energètic mundial, amb una considerable caiguda de la demanda de petroli.