La cursa per aconseguir cotxes que consumeixin menys i tinguin menors nivells d'emissions ens va portar fa uns anys unes noves motoritzacions de tres cilindres que ja equipen fins a marques premium i que cada cop prendran més protagonisme, especialment en el segment dels cotxes compactes . Aquests propulsors són motors de menor cilindrada compensat amb una major sobrealimentació ; uns motors que tenen els seus avantatges i inconvenients. A continuació, t'expliquem les seves principals característiques i com aconsegueixen el seu magnífic rendiment , que té poc a veure amb els antics tricilíndrics.
Avantatges dels tres cilindres
Els motors de tres cilindres aconsegueixen uns excel·lents resultats en homologació, tant de consum com d'emissions, gràcies a la modesta cilindrada (sempre inferior a 1.5) i al menor pes. El seu minimalisme mecànic també n'afavoreix la seguretat passiva, ja que aquests petits motors provoquen menys danys en cas d'intrusió a l'habitacle i, per la seva mida, també permeten disposar d'espai per combinar-se amb motors elèctrics (híbrids) i per facilitar-ne el manteniment i la reparació . El punt fort daquestes motoritzacions és la tecnologia. Només cal veure com són les seves distribucions, així com la manera com utilitzen majoritàriament la injecció directa i els turbocompressors en el cas dels sobrealimentats. Tot i que les prestacions no siguin les mateixes, són motors que sonen molt bé i fins i tot proporcionen certa sonoritat esportiva.
Desavantatges dels tres cilindres
El principal problema dels motors tricilíndrics rau en el so, en les vibracions i en la manca de compensació, inherents al desequilibri de la seva arquitectura. Les grans marques maquillen aquestes deficiències amb diferents aportacions tècniques, des de contrapesos fins a arbres d'equilibrat que ajuden a assemblar-se més als motors de quatre cilindres. D'altra banda, els seus motors sobrealimentats tenen una capacitat limitada d'aspiració, cosa que el fa molt dependent de la resposta de les seves turbines, limitant-ne la fiabilitat en funcionament a altes revolucions. Finalment, alguns tricilíndrics no milloren el consum dels tetracilíndrics, cosa que els limita a un ús eminentment urbà .
Tot i els seus inconvenients, aquests motors van guanyant terreny a poc a poc. A continuació, et descrivim com són els motors tricilíndrics i quins models els equipen:
Motor 0.9 TCE Renault. Un dels millors tricilíndrics. Tot just cubica 898 cc però rendeix uns gens menyspreables 100 CV a 5.410 rpm amb un parell real de 17,3 mkg a 2.490 rpm. Aquest motor modern és un desenvolupament conjunt entre Renault i Mercedes que aconsegueix una gran elasticitat de funcionament i un bon nivell de parell a mig règim. Actualment, equipa tres models de Renault (Captur, Clio i Twingo), dos de Dacia (Duster i Sandero) i els dos Smart (fortwo i forfour).
Motor 1.0 TSi Grup Volkswagen. Una excel·lent motorització estrenada pel Golf i que deriva d'una adaptació dels antics motors 1.0 dels benjamins del Grup Volkswagen: Seat Mii, Skoda Citigo i Volkswagen Up. El motor actual incorpora una sofisticada injecció directa que li permet diferents nivells de potència, des dels 95 fins als 116 CV. Actualment, equipa tres models d'Audi (A1, A3 i Q2), dos de Volkswagen (Polo i Golf), dos de Seat (Eivissa i Toledo) i dos de Skoda (Fàbia i Octavia).
Motor 1.0 MPI Grup Volkswagen. Els primers tricilíndrics del Grup Volkswagen. Aquests motors són atmosfèrics de quatre vàlvules per cilindre i injecció indirecta. Són propulsors amb vocació urbana i es comercialitza amb dues potències. El menys potent, 60 CV, aconsegueix la potència màxima a 5.350 revolucions, mentre que la versió superior, la de 75 CV, ho fa a 6.270 voltes. Tots dos ho fan un parell real proper a les 3.000 revolucions. Actualment, equipa al Seat Mii, al Skoda Citigo i al Volkswagen Up.
MOVENTO ET RECORDA…
- Els motors tricilíndrics cada vegada tenen més protagonisme a la gamma de vehicles dels grans fabricants, fins i tot a la de les marques Premium.
- El principal avantatge d'aquests motors és el seu nivell tecnològic elevat, que els proporciona unes prestacions similars als tetracilíndrics.
- Els motors de tres cilindres tenen el punt feble en el so i en les vibracions i manca de compensació inherents al desequilibri de la seva arquitectura.