El futur té data: 2025. Amb prou feines ens separen 9 anys, més que suficients no obstant això perquè la indústria del motor visqui una autèntica revolució. Aquest any, per exemple, els camions que circulin per les nostres carreteres comptaran amb el Highway Pilot, un sistema semblat al pilot automàtic dels avions que els permetrà la conducció autònoma per autovies i autopistes. Aquesta és la principal novetat que el fabricant alemany Mercedes-Benz ja ha anunciat que presentarà en el Saló del Vehicle Comercial d'Hannover de 2025, un prototip que marcarà com seran els camions del segle XXI, el Future Truck 2025.
Perquè la conducció autònoma de camions sigui una realitat, aquest prototip i la resta de camions del futur incorporaran un sofisticat equipament tecnològic en el qual no faltaran radars, càmeres, avançats sistemes de navegació i el avisador de punt cec. Sistemes que permetran que els vehicles circulin autònomament i amb total seguretat per unes autovies i autopistes cada vegada més intel·ligents. D'aquesta manera, els camions del futur escanejaran cada racó de la carretera en un radi de fins a 250 metres per davant seu i el seu sistema de comunicacions detectarà moviments o problemes en un radi de 500 metres, adaptant-se als canvis del tràfic sense intervenció alguna del conductor.
La innovació dels camions del futur no es limitarà als sistemes de conducció. L'interior de la cabina, per exemple, també s'ajustarà a la nova forma de conduir. En estar pensats per a trajectes llargs, aquests innovadors vehicles adaptaran el seu interior al nou rol del conductor amb la conducció autònoma. D'aquesta manera, quan el Highway Pilot estigui connectat, per exemple, al seient del conductor es podrà reclinar fins a 45 graus fins a convertir-se en una còmoda butaca, ideal per gaudir del paisatge mentre el camió es condueix només. L'exterior tampoc s'escapa als canvis i Mercedes ha apostat per donar als seus camions del futur unes línies orgàniques, suaus i arrodonides, així com per substituir els tradicionals grups òptics per zones amb LED ocults que només s'il·luminen una vegada encès el motor.
Mercedes-Benz no és, no obstant això, l'única marca que projecta els camions del futur. Dues signatures d'enginyeria, Tevva Motors i Nikola Motors, acaben de revelar, per exemple, les seves últimes propostes: camions elèctrics d'autonomia estesa. Abans de viatjar al futur, no obstant això, tornem al present. Construir actualment un camió 100% elèctric és totalment impossible a causa de la descomunal grandària que haurien de tenir les seves bateries. La solució per fer-los sostenibles és l'autonomia estesa, una solució ja provada amb èxit en automòbils. Aquests camions seran vehicles elèctrics que recarregaran les seves bateries en el garatge i que una vegada consumen la seva càrrega, recorreran a petits motors dièsel per obtenir l'energia necesaría perquè el camió segueixi circulant.
En el cas del Tevva Motors, per exemple, el camió pesarà 7,5 tones i serà capaç de recórrer 130 quilòmetres en manera 100% elèctric abans que el motor diésel entri en funcionament. Una xifra que molt bé serviria per als recorreguts diaris de curt abast i que ja ha estat testada amb èxit a la zona metropolitana de Londres. L'altra opció és la de Nikola Motors i el seu model Zero, un camió de 36 tones de pes brut que, en comptes de tenir un motor dièsel de suport, compta amb una una micro turbina que funciona amb gas natural comprimit (GNC). Una solució encara més barata que el dièsel i amb la qual aquest model estén la seva autonomia fins als 1.900 quilòmetres.
Per moure aquest macrocamión es recorre a sis motors -un en cada roda- i una caixa del canvi de només dues velocitats que, a més, de conformar una tracció total, genera una potència de gairebé 2.000 cavalls i un parell de 5.000Nm. La bateria és un pack de 320 kWh formada per unes 30.000 cel·les com les usades per Tesla i el repostaje dels dipòsits de gas es realitza en uns 20 minutos. Segons els ingenerios de Nikola, mentre que el consum d'un camió convencional ronda els 47 litres cada 100 quilòmetres, el Zero pot aconseguir una xifra d'entre 11 i 23 litres als 100 quilòmetres. Tal economia i autonomia té un preu: entre 350.000 i 415.000 dòlars segons l'equipament. Això sí, si t'interessa comprar un, han engegat una promoció pels 5.000 primeres comandes: combustible gratis per als primers 1,6 milions de quilòmetres. Gairebé res!
MOVENTO ET RECORDA…
- Els camions del futur aposten per dues noves tecnologies: la conducció autònoma i l'autonomia estesa gràcies a la utilització de motors hibridos.
- Mercedes-Benz presentarà el seu primer camió de conducció autónona en el Saló Internacional d'Hannover de 2025.
- Algunes signatures tecnològiques dissenyen camions elèctrics capaços de recórrer fins a 1.900 quilòmetres gràcies al suport de turbines de gas