La crisi ha donat ales al mercat del vehicle d'ocasió. El passat any, per exemple, la venda de cotxes de segona mà va duplicar a la d'automòbils nous. I això que la compra d'un vehicle usat és o, millor dit, hauria de ser un procés ben meditat al que cal dedicar temps per informar-nos, comparar i triar correctament. El primer que hem de fer és pensar ben quin cotxe necessitem i quin és l'ús que li volem donar. Abans de sortir a buscar el teu cotxe, has de fer-te algunes preguntes per saber ben què és el que cerques: diésel o gasolina?, dos, tres o cinc portes?, dinàmic o confortable?, compacte o berlina?, només per a carretera o tot terreny?, manual o automàtic?...
Si invertim el temps necessari en aquesta fase prèvia ja podem iniciar la cerca activa del cotxe d'ocasió que més casi amb les nostres expectatives i necessitats. Això sí, seguint una sèrie de consells per assegurar-nos que donem en la diana.
Particular o concessionari? La pregunta clau. La compra a un particular pot resultar econòmicament més avantatjosa. No obstant això, la qual cosa t'estalviïs en la compra ho pots perdre si, una vegada comprat el cotxe, trobes algun defecte. Reclamar a un particular és possible amb un contracte pel mig, però és difícil, car i complicat. En un cas com aquest és millor estar emparat per un concessionari o una empresa especialitzada, ja que el més probable és que es faci càrrec de la reparació atenent a la garantia que ofereix als seus clients.
No et precipitis. Si un cotxe no t'acaba de convèncer del tot, descarta-ho i mira altres opcions. No et deixis vèncer per les pressions del venedor i valora si el cotxe s'adequa exactament al que cerques i al que realment necessites. Una mica de racionalitat i sentit comú en aquests moments t'ajudarà al fet que la compra no es converteixi en una compra fallida.
Obtingues tota la informació possible. Que no et faci vergonya preguntar als nostres venedors mil dubtes sobre el vehicle: quants amos ha tingut, quin ús li ha donat, si ha tingut accidents, quin és el seu historial mecànic, quant gasta o, senzillament, per què l'hi ven. Aquestes respostes et poden ajudar a prendre una decisió.
Inspecciona el vehicle. Els defectes d'un cotxe de segona mà poden passar-nos per alt amb facilitat si no sabem ben què és el que hem de mirar i revisar per saber, amb major exactitud, quin manteniment ha tingut el cotxe i quin és el seu estat actual.
A continuació, anem a detallar-te quins són els punts clau que cal revisar quan et compres un cotxe de segona mà:
Pneumàtics. Les esquerdes poden apuntar al fet que el seu ús no ha estat l'hagut d'o al fet que són més vells del que et diuen. El millor és que comprovis la data de fabricació amb el codi DOT que està en el flanc del pneumàtic. D'altra banda, un desgast irregular indica que el cotxe no roda bé.
Tub de fuita. Comprova que no presenta esquerdes i la quantitat de fum que expulsa. Una excessiva emissió pot indicar algun tipus de fallada en la mescla de combustible.
Parachoques. Has de fixar-te en si presenta rozaduras o esgarrapades, en si està mal fixat o despenjat o si té algun trencament o ha estat reparat amb pintura. Si el parachoques està massa nou per a l'edat del cotxe, el més segur és que hagi estat reemplaçat després d'algun accident.
Carrosseria. Revisa, pam a pam, la carrosseria, les juntes de goma i els baixos per veure si hi ha zones oxidades, esgarrapades i fissures grans que travessin la pintura i deixin al descobert la xapa, abolladuras, canvis en la tonalitat o en la textura de la pintura, marques de possibles cops.
Interior. Asseu-te en l'habitacle i comprova el lliscament dels cinturons de seguretat i si aquests tenen algun trencament o cort. Revisa els ancoratges i repassa la tapisseria a la recerca de possibles taques o cremades.
Adreça. Mou el volant d'un costat a un altre i comprova si es produeix algun tipus de bloqueig en el gir i si aquest és suau i silenciós.
Pèrdua de líquids. Els problemes d'estanqueïtat dels circuits solen ser habituals en els vehicles usats. Aquestes fugides poden tenir el seu origen en el sistema de frens, en el circuit de l'aire condicionat o en el motor.
Frens. És important que comprovis l'eficàcia de la frenada, així com el tacte del pedal i l'estat de discos i pastilles. Recorda que les avaries del sistema de frens no són barates.
Motor. Dóna-li a contacte i encén el motor. Fixa't en si hi ha sorolls anormals en l'obertura motora, si el ralentí és regular i, sobretot, que no tingui parades inesperades.
Fars i llums. Fixa't en si són peces originals i si tenen fissures o impactes. Un trencament en les tulipas de protecció pot condicionar l'eficàcia dels fars.
Suspensió. Aplicar pressió sobre el capó i mira com el rendiment dels amortidors. Si el cotxe rebota més d'una vegada, potser la suspensió estigui gastada i hauries de substituir-la. Una bona raó per demanar una rebaixa al venedor.
Cristalls, llunes i miralls. Fixa't en què no tinguin cops, fissures o ratlles. Comprova que el mecanisme dels retrovisores funcioni a la perfecció.
Quadre de comandaments. Mira el cuentakilómetros. Si el cotxe té molts anys i poc kilometraje, sospitar. Cada cotxe té la seva història. No obstant això, calcula-li uns 10.000 quilòmetres anuals. Revisa que en el quadre no s'encengui cap testimoni d'avaria mecànica o elèctrica.
Prova el cotxe. Demana-li-ho al venedor i no acceptis un no per resposta. Condueix-ho per un recorregut que combina ciutat i carretera perquè puguis comprovar com va el motor i l'estat del canvi de marxes, frens i amortidors. Si no et veus capacitat per valorar la resposta del cotxe, demana a algun especialista de confiança que ho provi per tu.
Verifica la taxació del vehicle. Comprova que el preu del cotxe es correspongui amb els llistats de taxacions, com el qual ofereix l'Associació Nacional de Venedors de Vehicles a Motor (GANVAM), i amb l'estat real del vehicle.
Revisa la documentació. Sembla que, per fi, has trobat el cotxe que buscaves. És el moment de comprovar que la documentació del vehicle estigui en regla: si el cotxe està al corrent de l'impost de circulació, si ha passat la ITV o si té multes pendents.
Acorda la forma de pagament. Pacta la forma de pagament amb el venedor. Si hi ha paga i senyal, demana un rebut i que es detalli en el contracte de compra-venda. Un tema important si posteriorment sorgeixen desavinences. D'altra banda, recorda que si compres el cotxe en un concessionari, el límit de pagament en efectiu és de 2.500 euros. Un límit que desapareix si l'hi compres a un particular.
Agilita les gestions. Si t'has decidit a comprar el cotxe i has signat el contracte de compra-venda, fes totes les gestions al més aviat possible, donant prioritat a la contractació del segur perquè puguis usar-ho al més aviat possible.
MOVENTO ET RECORDA…
La compra d'un vehicle ha de ser una decisió ben meditada. Pren-te el teu temps i deixa't assessorar per especialistes
La garantia i l'assistència post venda és la gran diferència entre comprar el cotxe a un particular o a un concessionari oficial.
Si busques un cotxe d'ocasió, veuen a veure'ns als nostres concessionaris Movento, disposem d'un gran estoc de vehicles, seleccionats, valorats, revisats i garantits pel nostre equip de professionals.