És força habitual que, com a conductors, ens haguem d'enfrontar alguna vegada a una punxada a la carretera. Saber canviar una roda forma part del kit de coneixements bàsics amb què tots hauríem de sortir equipats de l' autoescola . Tristament, això no és així. Per això, en aquest post us ho expliquem pas per pas i de forma molt didàctica.
El primer que hem de fer quan se'ns punxa un pneumàtic és intentar aturar el cotxe en una zona plana el més segura possible . Si es tracta d'una via, hem de col·locar sempre els triangles per assenyalar la nostra presència i posar-nos l' armilla antireflectant com a mesures de seguretat. Fet això, hem de buscar al maleter les eines, que vindran dins de l'obertura de la llanta, i la roda de recanvi, que també podria trobar-se sota el maleter.
Abans d'elevar el cotxe amb el gat, hem de començar a afluixar els cargols de la roda . Alguns vehicles incorporen unes femelles de seguretat per evitar robatoris. En aquest cas, haurem d'usar prèviament l'eina específica que ens hagin donat per afluixar-les. Com que la majoria d'aquests cargols tenen un alt parell d'estrenyi, podem intentar afluixar-los amb el pes del nostre cos. Per això, hem de col·locar la clau al cargol i recolzar un peu sobre aquesta i els braços al cotxe. Aleshores, amb cura de no fer-nos mal, comencem a fer lleugers saltets fins que el cargol cedeixi. Només cal afluixar-los una mica , perquè en cas contrari la roda podria sortir-se'n.
Elevar el vehicle
Ha arribat l'hora d'utilitzar el gat . Per fer el procés, i sobretot si es tracta d'una roda davantera, és aconsellable posar el fre de mà . Aleshores hem de buscar als baixos del vehicle, en una vora fina que s'estén de forma longitudinal al cotxe, diverses osques on encaixar l'extrem del gat, que té forma d'U. En una d'elles, col·loquem el gat i l'enlairem. Amb el cotxe a dalt, hem de col·locar la roda de recanvi al costat del gat, per evitar que, en cas de fallada, el cotxe caigués.
Afluixem els cargols i retirem la roda punxada, que posarem com a suport sota el cotxe. Aleshores, col·loquem la de recanvi, ajudant-nos amb el peu per mantenir-la al seu lloc mentre posem els cargols. Hem de començar per un dels de baix i quan estiguin tots col·locats els anem prement alhora, utilitzant de nou, si volem, el pes del cos. En aquest punt, no els hem d'estrènyer massa perquè podrien partir-se. Vam apartar la roda que feia de suport i vam baixar lentament el cotxe. Quan estigui a terra, premem de nou els cargols. Un cop acabada l'operació, recollides les eines i retirat el triangle, és recomanable que ens dirigim a una benzinera per comprovar la pressió del pneumàtic. Ja ho tenim!