El mes d'agost passat es van produir a Espanya més de 45 milions de desplaçaments per carretera. I aquest any s?espera superar aquesta xifra. Si ets un dels que ja has sortit a la carretera o ho has de fer durant aquest mes fes-ho amb precaució. Tant se val el cotxe que portis. Tots poden patir avaries complexes i cares de reparar. Avaries temibles que us poden arruïnar les vacances, canviar la platja pel taller i desemborsar milers d'euros perquè el vostre vehicle torni a ser el mateix. A continuació us expliquem les cinc avaries que us poden destrossar l'estiu, que us obligaran a plantejar-vos si reparar el cotxe o comprar-ne un de nou, i com evitar-les .
Embragatge i caixa de canvi
L'embragatge i la caixa de canvi són els dos elements del vehicle encarregats de transmetre la força del motor a les rodes perquè el cotxe funcioni amb normalitat . L'ús que els donis serà decisiu en el desgast. Si vols evitar-te els més de 600 euros que costa canviar un embragatge i els fins a 6.000 euros que et pot costar un canvi, segueix els nostres consells. T'ajudaran a fer que l'embragatge i el canvi durin més:
• En arrencar, fes-ho amb suavitat i no superis les 1.500 voltes.
• Trepitja l'embragatge només per canviar de marxa , no l'utilitzis perquè descansi el peu esquerre ni per subjectar el cotxe frenat a les rampes.
• No descansis la mà al pom del canvi , pots danyar els seus elements interns. Si el canvi és automàtic, canvieu l'oli quan indiqueu el fabricant per conservar la potència del motor i evitar un trencament dels engranatges.
Turboalimentador
El turbo és un element del motor del teu cotxe que recupera els gasos d'escapament per comprimir-los i introduir-los a pressió als cilindres i, així, aconseguir un millor rendiment del motor. Si notes que el teu cotxe perd força, surt molt de fum per la fuita o escoltes un xiulet quan acceleres… El turbo està avariat i la broma et costarà més de 1.000 euros, depenent del model. Si vols evitar-te aquest trànsit:
• Realitza una condició pausada , sense accelerar a fons fins que el motor tingui la temperatura òptima de marxa.
• Si heu fet una bona tanda de quilòmetres, en arribar a la destinació deixa un parell de minuts el motor al ralentí . D'aquesta manera, es refrigerarà l'oli del turbo i evitaràs l'aparició d'impureses que puguin fer malbé el sistema.
• No escatim en oli . Recordeu que el turbo funciona a molt altes revolucions i, si l'oli no és de bona qualitat o està en mal estat, es desgastarà prematurament.
Corretja de distribució
La corretja de distribució és un element que coordina el funcionament de les diferents parts del motor –vàlvules, pistons, arbres de lleves i pinyons– perquè aquest funcioni correctament. En cas d'avaria, la reparació pot costar entre 1.200 i 3.000 euros. Si la corretja es trenca, el motor perd la sincronització i pot danyar greument elements clau com les vàlvules . Si vols evitar que es trenqui la corretja de distribució:
• Respecteu el manteniment recomanat pel fabricant i revisau-ne l'estat anualment.
• Canvia-la cada 80.000 quilòmetres o cada cinc anys encara que no hagis fet els quilòmetres que recomana el fabricant. La corretja es deteriora amb el pas del temps, encara que circulis poc.
• A l'hora de canviar-la, substituïu els rodets , els tensors i la bomba d'aigua si depèn de la corretja. Així evitaràs tornar al taller anticipadament per substituir-la.
Junta de la culata
La famosa junta de la culata és una peça essencial en el funcionament de qualsevol motor de combustió. Aquesta peça és lencarregada dunir la culata , la peça que segella la part superior dels cilindres, amb el bloc motor i la seva missió no és altra que assegurar la correcta compressió del motor. Una temperatura alta del motor, un nivell de l'anticongelant excepcionalment baix, fuites d'aigua o un fum blanc característic són els principals símptomes d'un trencament de junt de culata i el preludi d'una reparació que pot superar els 1.000 euros. Per evitar-ho:
• Revisa el nivell de líquid anticongelant de forma periòdica i substituint-lo quan ho indiqui el fabricant.
• Comprova periòdicament que no tens cap fuita al sistema de refrigeració . Si et quedes sense líquid anticongelant, tindràs un problema.
• Presta atenció als testimonis del cotxe i evita que el motor se sobreescalfi .
Bomba de combustible i injectors
La bomba de combustible i els injectors són els elements responsables que el motor del teu cotxe tingui la benzina o dièsel que necessita a cada moment. Si la bomba falla, el combustible no arribarà als injectors i el cotxe s'aturarà. Si fallen els injectors el motor perdrà potència i el cotxe funcionarà fent estrebades en marxa. La reparació de la bomba pot costar entre 500 i 2.000 euros, mentre que reemplaçar els injectors vaig poder arribar als 2.000 euros, depenent del motor. Com evitar-ho?
• No abusis de la reserva del dipòsit , només aconseguiràs danyar la capacitat de refrigeració de la bomba de combustible i danyar-la.
• Mai repostes si veus que el camió cisterna acaba d'omplir els dipòsits de la benzinera. En fer-ho es remouen les impureses del tanc i podrien acabar al teu cotxe.
• No ens cansarem mai de repetir-ho: més val prevenir que curar. Així que segueix a ulls clucs les indicacions del fabricant i canvia quan toqui el filtre de combustible. T'estalviaràs problemes i diners.
MOVENTO ET RECORDA…
- Si no voleu que el vostre cotxe us doni l'estiu revisa convenientment l'embragatge i la caixa de canvi, el turbo, la corretja de distribució, la junta de culata i la bomba de combustible i els injectors.
- Si no has marxat de vacances, porta'ns el teu cotxe. Els nostres tallers oficials són la millor garantia del bon funcionament del teu vehicle i de l'estricte compliment de la normativa de seguretat viària, mediambiental i econòmica.