Carrers sense dièsel al 2025?

comprar coches sin diesel

El canvi de paradigma està en marxa en el sector de l'automoció. Actualment, només un de cada 100 cotxes venuts avui dia és de propulsió elèctrica. Aquest simbòlic 1% de proporció de vehicles elèctrics en les carreteres creixerà exponencialment en els propers anys. Els més pessimistes asseguren que en 2025 les vendes d'elèctrics aconseguiran el 7% del mercat, mentre que els més optimistes situen el percentatge en el 11%. Fins i tot hi ha veus que asseguren que en 15 anys les vendes de models elèctrics superaran a la de vehicles amb motor de combustió interna. Volkswagen, per exemple, ja ha anunciat que llançarà 30 nous models elèctrics d'aquí a 2025 amb l'objectiu que aquests models representin el 25% de les seves vendes.

Aquesta ofensiva elèctrica té dos grans aliats. D'una banda, el progressiu abaratiment de les bateries. D'altra banda, les cada vegada més estrictes regulacions d'emissions i el creixent cost que suposa adequar-se a elles. Els primers passos ja estan en marxa. Pels nostres carrers ja circulen elèctrics puros, sense emissions directes de diòxid de carboni, i els híbrids, que redueixen substancialment les emissions. D'altra banda, la majoria de fabricants han engegat solucions transitòries, com la fabricació de motors més petits turboalimentats, la generalització de la tecnologia start-stop o la reducció del pes dels seus vehicles. Unes mesures que, aviat, seran insuficients per als motors dièsel.

Així doncs, tot apunta al fet que l'elevat cost de reduir les emissions d'aquests motors podria fer-los desaparèixer a partir de 2025. Les millores que els fabricants han introduït en aquests vehicles amb motor de combustió interna en els últims anys podrien ser suficients per allargar la seva supervivència fins a l'any 2021. A partir de llavors, les grans marques del sector hauran d'estar preparades per fer front a regulacions mediambientals molt més estrictes. Si actualment el límit de les emissions de diòxid de carboni se situa en 130g/km, les autoritats europees planegen reduir-la a sol 68 g/km en 2025 en honor d'aconseguir una mobilitat més sostenible.

Però hi ha més factors que fan pensar que el final dels motors dièsel està a prop. Tres ciutats tan dispars com París, Madrid i Ciutat Mèxic tenen en comú un problema: els seus elevadíssims nivells de contaminació, molt superiors als recomanats per l'Organització Mundial de la Salut. Per aquest motiu, en l'últim Cim d'Alcaldes C40, celebrada a la fi de 2016, van acordar prohibir la circulació dels vehicles dièsel pels seus carrers a partir de 2025. L'acord també inclou el compromís de promoure i impulsar l'ús de vehicles elèctrics, d'hidrogen i híbrids per desplaçar als automòbils que utilitzen combustibles fòssils; i d'invertir en infraestructura sustentable per millorar la mobilitat de la població.

Els grans fabricants semblen haver entès els senyals i comencen a eliminar les motoritzacions dièsel en alguns dels seus models. Un canvi que s'està donant especialment en els cotxes del segment A (els més petits), com el Seat Mii, que recorre a els motors de gasolina de tres cilindres. Però també es dóna en els de el segmento B, com el proper Volkswagen Polo, que sembla que no es comercialitzarà amb versions dièsel. Aquest canvi als motors tricilíndrics es basa en el consum eficient i la conducció agradable d'aquests motors turbo de baixa cilindrada. Aquestes motoritzacions tenen menor consum i emissions i rendeixen unes prestacions que no desentonen de les de motors majors gràcies a la turbocompressor.

Una altra amenaça als motors dièsel són els plans de les diferents administracions europees per incentivar la compra de vehicles híbrids, elèctrics i moguts per gas natural o GLP. En aquest sentit, alguns estudis asseguren que els cotxes elèctrics duplicaran la seva presència en les flotes corporatives en només dos anys. A Europa, concretament a França i Holanda, el percentatge d'empreses amb vehicles ‘endollables’ rondarà el 40% en els propers tres anys, a causa que compten amb major suport públic que a Espanya. Als Països Baixos, per exemple, no només compten amb una important xarxa d'infraestructures de càrrega ràpida, sinó amb una ajuda de fins a 10.000 d'euros per a la compra d'aquest tipus de cotxes, fent que resultin molt més rendibles.

Què passarà llavors amb els motors dièsel, desapareixeran en 2025? Tot apunta al fet que reduiran substancialment la seva presència als nostres carrers i carreteres. En 8 anys ho comprovarem.



MOVENTO ET RECORDA…

  • L'elevat cost de reduir les emissions dels motors diésel i l'embranzida dels vehicles elèctrics i híbrids podria fer desaparèixer els vehicles propulsats amb gasoil a partir de 2025.