Avantatges i desavantatges dels cotxes ecològics

Avantatges i desavantatges dels cotxes ecològics

Els cotxes del futur seran més sostenibles i elegants. Almenys això és el que es desprèn de l?aposta de les grans marques del sector automobilístic pels vehicles elèctrics. Alguns exemples, com el Renault Zoe o l' Smart Fortwo Coupé Electric Drive 55 demostren que el que fins ara no era més que una utopia més pròpia de la ciència-ficció s'està convertint, a poc a poc, en una realitat que revolucionarà el món de l'automòbil. El cotxe elèctric és el futur, però encara queda molt camí per recórrer per a la seva generalització. Encara que els avantatges del cotxe elèctric són indubtables, hi ha punts que continuen alentint el creixement. Quins són els avantatges i desavantatges dels vehicles elèctrics davant dels vehicles propulsats per motors de combustió? Les analitzarem.

 

Avantatges principals

Menor cost per quilòmetre. Prescindir d'un combustible fòssil influeix substancialment el cost per quilòmetre dels motors elèctrics. Mentre que fer 100 quilòmetres amb un cotxe de motor de combustió ens pot sortir per una mitjana entre 7 i 9 euros, depenent de si el motor és dièsel o benzina, fer-ho amb un motor elèctric ens suposarà un desemborsament de tot just un euro.

Emissions zero. El gran avantatge dels cotxes elèctrics és que no emeten CO2 a l'atmosfera, tret de la part proporcional de la contaminació emesa per obtenir l'electricitat que consumeix. La fabricació també sol ser més respectuosa amb el medi ambient que la d'un cotxe convencional. D'altra banda, la contaminació acústica d'aquests vehicles també és mínima, un factor molt valorat pel seu ús a les grans ciutats.

Llibertat de circulació. Amb els vehicles de mobilitat 100% elèctrica podrem circular per la major part de les zones urbanes limitades al trànsit rodat per motius de contaminació, i que cada cop proliferen més a les ciutats europees.

Menys impostos. Els vehicles elèctrics tenen un tractament impositiu favorable. Algunes companyies d'assegurances també ofereixen tarifes més avantatjoses als vehicles nets, mentre que aquest tipus de cotxes estan exempts del pagament de peatges a algunes autopistes espanyoles i de l'aparcament a algunes ciutats.

Manteniment més econòmic. Un aspecte molt a tenir en compte. Els motors elèctrics tenen moltes menys peces que els de combustió amb la qual cosa les seves avaries i, conseqüentment, les seves revisions són menors i molt menys costoses. Els cotxes elèctrics, per exemple, no tenen canvis de marxes i funcionen com la majoria dels ciclomotors, amb una marxa contínua fins a arribar a la velocitat límit.

 

Desavantatges a tenir en compte:

Pocs punts de recàrrega. Tot i que cada vegada són més les ciutats que instal·len punts de recàrrega, aquests continuen sent insuficients per assegurar la correcta mobilitat dels vehicles elèctrics. D'altra banda, la majoria d'aquests punts continuen sent de recàrrega lenta. Tot just una quarta part són de recàrrega ràpida (uns 20 minuts).

Infraestructura cara. Tenir un cotxe elèctric comporta, o bé recarregar-lo a un aparcament públic preparat a aquest efecte o adaptar la nostra plaça privada instal·lant un carregador ràpid, sistema que té un alt cost econòmic, aproximadament uns 2.000 euros. També haurem d'adaptar la nostra tarifa elèctrica per aprofitar les hores més econòmiques per fer la recàrrega d'unes bateries que, per altra banda, segueixen sent molt cares i tenen una vida limitada a uns set anys. En aquest sentit, per exemple, Renault ven el cotxe sense bateria i la lloga a canvi d‟una quota mensual que permet gaudir en tot moment d‟una bateria en perfecte estat.

Poca autonomia. El principal problema dels cotxes elèctrics continua sent l' escassa autonomia de les bateries, entre 150 i 200 quilòmetres, molt lluny de la que proporcionen els motors de combustió. L'excessiu temps de recàrrega, algunes hores, impossibilita que de moment els cotxes elèctrics puguin tenir un ús equiparable al dels motors de combustió. Bona part dels que ja circulen pels nostres carrers ho fan integrats en flotes, públiques i privades, que no necessiten superar a l'àmbit urbà el centenar de quilòmetres d'autonomia d'aquests vehicles.

Rendiment limitat. Les prestacions dels motors elèctrics continuen sense ser equiparables a les dels motors de benzina o dièsel, especialment en potència, cosa que limita la velocitat de circulació per carretera o autovies. D'altra banda, posar-se al volant d'un cotxe ecològic requereix un període d'adaptació determinat ja que ni la maniobrabilitat, ni l'acceleració gairebé instantània ni la forma de frenada s'assemblen a la d'un cotxe convencional.

Tot i aquests inconvenients, els avantatges dels cotxes elèctrics són molts i l'aposta decidida de les principals marques juga a favor seu. Mentre que el futur elèctric es fa realitat, els fabricants també aposten per solucions intermèdies, com els motors híbrids, que combinen la propulsió a combustió i l'elèctrica, o els motors alimentats per gas, combustible que pot arribar a costar la meitat que la gasolina i , alhora, reduir les emissions de CO2 en un 25%. Els uns i els altres es veuran beneficiats l'any que ve per les ajudes a cotxes sostenibles del Pla Movea del Ministeri d'Indústria, que dedicarà 17 milions d'euros a subvencionar la compra de cotxes propulsats amb electricitat, biocombustibles o gas. Un pas més cap a una mobilitat verda i sostenible.

 

MOVENTO ET RECORDA…

  • Els cotxes del futur seran més sostenibles i elegants. Almenys això és el que es desprèn de l?aposta de les grans marques del sector automobilístic pels vehicles elèctrics.
  • El cotxe elèctric és el futur i malgrat els seus importants avantatges, encara queda molt de camí per recórrer per a la seva generalització.
  • El Pla Movea del Ministeri d?Indústria dedicarà 17 milions d?euros a subvencionar la compra de cotxes propulsats amb electricitat, biocombustibles o gas.