Audi va presentar internacional l' Audi A3 al Saló de l'Automòbil de Frankfurt del 1996. Originalment era un cotxe amb una sola carrosseria de tres portes basat en la quarta plataforma del Volkswagen Golf , tres nivells d'acabat i quatre motoritzacions de benzina i dièsel. Més de 20 anys després, amb tres generacions i més de quatre milions d'unitats venudes a tot el món, el compacte d'Audi és tot un emblema de la marca d'Ingolstadt. Dues dècades de vida han donat molt i han fet evolucionar radicalment tant la indústria de l'automòbil com l'A3. En realitat, del model original només se'n conserva el nom, el concepte, el volant i les quatre rodes.
El primer gran canvi de l'A3 va arribar només dos anys després del seu llançament. Va ser la incorporació per primera vegada al model de la tracció total permanent quattro , tan característica d'Audi. Un any després, com per acomiadar el segle XX, es va produir una nova transformació del model compacte de la firma bavaresa. Es va comercialitzar la primera carrosseria de cinc portes i es va presentar l' Audi S3 , la primera versió esportiva del model, dotada amb un motor turboalimentat de quatre cilindres i 1,8 litres que li permetia assolir una potència de fins a 210 CV. En només tres anys, l' Audi A3 havia aconseguit la majoria d'edat.
El que amb prou feines va evolucionar en els primers anys de vida va ser l'estètica. La graella davantera, per exemple, va seguir inalterable fins al 2005, quan va ser substituïda pel Singleframe , un element característic de la marca. Sis anys després, el 2011, es va llançar la primera generació de l' RS 3 Sportback , l' Audi A3 més esportiu, amb un motor de cinc cilindres i 340 CV, prestacions augmentades el 2015 fins als 367 CV. Un any després, el 2012, l'Audi A3 va estrenar el seu primer cabrio , dotat amb un clàssic sostre de lona. El següent gran canvi estètic no va arribar fins al Saló de Ginebra del 2012, certamen en què es va presentar la primera carrosseria Sedan del model.
L'última gran transformació de l'A3 va arribar l'any passat per celebrar el 20è aniversari amb l' actualització tecnològica de tota la gamma. Les dues primeres generacions de l'A3 incloïen una instrumentació amb rellotges analògics, substituïts per instrumentació digital a la tercera generació, amb una pantalla d'alta resolució de 12,3 pantalles. A l'Audi actual està disponible en vuit motors de combustió de gasolina i dièsel i en dos sistemes de propulsió alternatius: un híbrid endollable, l' Audi A3 e-tron (204 CV i quatre hores de temps de recàrrega) i una versió de gas natural . l' Sportback g-tron , que rendeix 110 CV amb eficiència i economia.
La trajectòria de l'Audi A3 reflecteix el desenvolupament de la tecnologia d'il·luminació aplicada a l'automòbil els darrers 20 anys. El primer Audi A3 estava equipat amb fars halògens. Actualment el compacte premium inclou de sèrie fars de xenó. Els fars opcionals Matrix LED il·luminen la carretera amb una llum molt semblant a la llum del dia, sense causar enlluernament per a altres usuaris de la carretera. D'altra banda, els diferents sistemes d'assistència al conductor evidencien el ritme de desenvolupament de la marca pel que fa a sistemes elèctrics i electrònics. La generació actual de l'A3 ofereix ajuts a la conducció com l'Audi Active Lane Assist o l'Audi Pre Sense Front amb protecció predictiva per a vianants.
En definitiva, en 20 anys l' Audi A3 ha esdevingut un producte global, que ha conquerit més de 100 mercats. Un cotxe amb molta vida al davant i que, sempre que vulguis, podràs trobar als concessionaris Sarsa.