El Head-Up Display és un aparell d'origen militar que, a poc a poc, comença a colonitzar la indústria de l'automòbil pel plus de seguretat que aporta al conductor tenir la informació més rellevant en el parabrisa, just a l'alçada dels seus ulls, evitant que hagi d'apartar la vista de la carretera si desitja consultar dades importants com la velocitat o les indicacions del navegador.
Aquest sistema va néixer en la dècada de 1950, quan alguns avions de combat van començar a equipar-se amb aquests sistemes que ‘col·locaven’ la pantalla (display) a l'altura del cap (Head-Up). Adaptat a la conducció, aquest sistema proporciona des de les indicacions més bà siques presents en tot quadre d'instruments a la informació que proporcionen, per exemple, el detector de vianants o els sistemes de visió nocturna.
El Head-Up Display es basa en la reflexió de la llum. D'aquesta manera, mitjançant una sèrie de miralls, la llum que projecta la informació rebota fins a un punt imaginari situat a uns dos metres per davant del vehicle perquè aixà el conductor pugui contemplar-la nÃtidament i com si sortÃs de la mateixa lluna davantera. En alguns models més econòmics, la informació es projecta sobre un suport situat entre el tauler i la lluna.
Aquesta diferència de sistema de projecció és purament econòmica ja que per projectar la informació sobre la lluna parabrisa es necessita que tingui unes caracterÃstiques tècniques especials ja que en els convencionals les imatges sortirien distorsionades o duplicades a causa del laminatge especial de seguretat amb el qual estan fabricats. Una circumstà ncia que, lògicament, encareix el preu del sistema.
El primer cotxe que va muntar un Head-Up Display va ser fabricat per General Motors en 1988. Es tractava, concretament, d'un Oldsmobile Cutlass Supreme, un sedán de grandà ria mitjana que va desaparèixer definitivament en 1997. Els sistemes actuals poc tenen a veure amb aquest primitiu sistema, limitat a projectar la velocitat del vehicle, les revolucions a la qual funcionava el motor i els testimonis de nivells.
Els dispositius de projecció d'informació Head-Up actuals són un sistema d'ajuda a la conducció que ofereix moltÃssimes dades al conductor. Als ja comentats com la velocitat a la qual circula el cotxe o les indicacions del navegador, cal sumar la velocitat mà xima de la via, la marxa recomanada per a una conducció eficient o, fins i tot, alguns sistemes tenen la capacitat d'advertir de la presència d'objectes o altres vehicles en la via en situacions de baixa visibilitat.
En un futur proper, aquests sistemes evolucionaran exponencialment afegint a les seves possibilitats funcionis avui gairebé inimaginables. En aquest sentit, algunes marques estan desenvolupant dispositius Head-Up amb realitat augmentada que permetran, per exemple, eliminar el capó grà cies a la tecnologia Transparent Bonnet, amb el que s'aconseguirà augmentar la visibilitat i la seguretat durant la conducció.
Si de moment no tens pensat canviar de cotxe per un que pugui incorporar aquesta tecnologia, com el Volkswagen Passat, el Renault Megane o els Audi A6 i A7, sempre tens la possibilitat de comprar un equip autònom i portà til. Aquests dispositius es col·loquen sobre el quadre de comandament i projecten les dades sobre ell. Una altra opció encara més barata és baixar-se una app al mòbil que simuli aquestes funcions, com Hudway, disponible per IOS i per Android.
MOVENTO ET RECORDA…
El Head-Up Display és un artilugio que aporta al conductor tenir la informació més rellevant en el parabrisa, just a l'altura dels seus ulls, evitant que hagi d'apartar la vista de la carretera.
Aquest sistema es basa en la reflexió de la llum. Mitjançant una sèrie de miralls, la llum projecta la informació a uns dos metres per davant del vehicle perquè aixà el conductor pugui contemplar-la nÃtidament i com si sortÃs de la mateixa lluna davantera