Aquaplaning? No, gràcies

Aquaplaning? No, gràcies - Concessionaris i tallers oficials de cotxes. Neumàtics. Vallès.

Ja som a la tardor, l'estació de les pluges i el fred. Tenim uns mesos en què els ruixats i les tempestes ens acompanyaran més d'un dia mentre anem en automòbil. En circumstàncies normals, i amb un eixugaparabrises en bon estat, no hi hauria d'haver cap problema. Quan la pluja és important i el ferm pel qual circulem no es troba en bon estat pot aparèixer un dels nostres enemegais a l'ombra més important: l'aquaplaning. La pèrdua de tracció quan la climatologia no acompanya és un risc que no tots els conductors tenim en compte a l'hora d'enfrontar-nos a la conducció sobre mullat. Recordeu que la velocitat i l'aigua no es porten gens bé.

El primer per evitar l'aquaplaning és saber què és. Aquesta temuda situació es produeix quan en circular en un dia de pluja abundant els pneumàtics són incapaços d'evacuar prou aigua i, durant uns segons, el cotxe perd l'adherència amb la calçada i circula sense control, com si estigués lliscant per una pista de gel. Un aquaplaning pot quedar només en un ensurt, però també posar fi a un accident amb conseqüències greus si no sabés com prevenir-lo i com fer front a una situació d'emergència com aquesta. Sempre hi ha, però, algunes precaucions que pots prendre per intentar evitar aquest reg.

En aquest sentit, la millor precaució per evitar perdre el control del cotxe per aquaplaning és no córrer massa els dies de pluja intensa i assegurar-te que tant els amortidors com els pneumàtics del teu cotxe es troben en perfecte estat, especialment la profunditat de la banda de rodament, que és la teva major garantia de seguretat en situacions compromeses com la circulació amb condicions climatològiques excessivament adverses. D'altra banda, també és convenient evitar travessar un toll d'aigua amb només dues rodes. Val més fer-ho amb les quatre. D'aquesta manera evitaràs que el cotxe trompegi.

El millor consell, però, és l?anticipació. Si en un dia de pluja intensa veus, per exemple, que estàs a punt d'arribar a un gran toll d'aigua estancada a la calçada, intenta reduir tot allò que puguis la velocitat sense perdre el control i l'estabilitat del cotxe i els netes a la màxima velocitat del sistema. D'aquesta manera controlaràs millor el teu entorn i, en baixar la velocitat, donaràs una treva als teus pneumàtics, que seran capaços d'evacuar més aigua, s'agafaran millor al ferm i no perdran tant grip.

Vols saber com reaccionar davant d'un possible aquaplaning? Aquí t'ho expliquem com intentar que tot acabi en un ensurt en comptes d'un accident:

Quan notis alguna inestabilitat al cotxe o que les rodes començar a anar a la seva, subjecta fermament el volant. De res et servirà fer un cop de volant ja que si el cotxe llisca és que no està en contacte directe amb la calçada.
No et deixis endur pels teus actes reflexos. Mantingueu el peu a l'accelerador. D'aquesta manera, quan el cotxe recuperi adherenciales rodes podran continuar girant a la mateixa velocitat a què ja circulaves.
Per res del món trepitges el fre. Si ho fas, en sortir de l'Atlàntic o tornar a tenir adherència amb la calçada, el teu cotxe deparrarà sí o sí.
Si el cotxe et fa aquaplaning en un revolt, mantingues la calma, el volant ferm i accelera lleugerament. Els moviments bruscs són sinòmims de trompes o bategades. Creu-nos, és millor que tinguis una col·lisió controlada amb el guardaràil que emportar-te per davant un altre vehicle.
En qualsevol cas, recorda que amb un cotxe en perfecte estat de revista, les possibilitats de patir un aquaplaning en dies de climatologia adversa es redueix considerablement. I aquí sí que et podem ajudar.

MOVENTO ET RECORDA…

L'aquaplaning és una pèrdua d'adherència del cotxe quan els pneumàtics són incapaços d'evacuar l'aigua suficient de la banda de rodament.
El millor consell per no patir aquaplaning és anticipar-se a les condicions de la carretera, circular amb velocitat moderada i tenir els pneumàtics en bon estat.